سیتی گروپ: تب تند سنگ‌آهن به‌زودی فروکش می‌کند +نمودار

کدخبر: ۱۵۰۵۳۸
تحلیلگر گروه مالی سیتی‌گروپ معتقد است: تب سنگ‌آهن که یکی از بهترین عملکردها را در میان کالاهای اساسی در سال 2016 داشته است، در حال فروکش کردن است و با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت‌ها به زودی کاهش خواهد یافت.
سیتی گروپ: تب تند سنگ‌آهن به‌زودی فروکش می‌کند +نمودار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، اد مورس، تحلیلگر سیتی‌گروپ اعلام کرد: با توجه به سناریو حالت پایه، قیمت هر تن سنگ آهن در سه‌ماهه نهایی سال جاری به طور متوسط 51 دلار و در سال 2017 معادل 45 دلار خواهد بود. این در حالی است که قیمت هر تن سنگ‌آهن در پایان روز سه‌شنبه بیش از 61 دلار و متوسط سالانه آن تا به امروز 53 دلار و 64 سنت بوده است.

وی افزود: «چه باور کنید چه نکنید، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ داغ‌ترین کالاهای اساسی در سال 2016 هستند. اما انتظار نداشته باشید که قدرت آنها دوام داشته باشد. از لحاظ ساختاری با توجه به مواد خام کم هزینه عرضه مازاد در بازارهای جهانی باقی مانده است.»

در حالی که در سال 2016 و پس از سه سال افت قیمت، سنگ‌آهن بیش از 40 درصد رشد داشته است، سیتی‌گروپ پیش‌بینی کرده که احتمالا ضعف بیشتری در راه خواهد بود. این در حالی است که مورگان‌استنلی و گروه مالی یو‌بی‌اس نیز پیش‌بینی‌های خود را برای سال 2016 کاهش داده‌اند.

سیتی‌گروپ اعلام کرد: سنگ‌آهن احتمالا تا ماه اکتبر قدرتمند باقی بماند و پس از آن با ضعف تقاضا و افزایش عرضه قیمت‌ها سقوط خواهند کرد.
در انتهای سال 2016 و تقریبا تمام سال 2017 سنگ‌آهن فشارهای نزولی را تجربه خواهد کرد و در نهایت، تعادل عرضه و تقاضا در سال 2017 منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

مورگان استنلی پیش‌بینی کرده که با نزدیک شدن فصل زمستان در چین و کاهش تقاضای فولاد، قیمت سنگ‌آهن در نیمه دوم سال ممکن است به سطح 40 دلاری بازگردد. در ماه جولای،‌ بانک UBS اعلام کرده بود که احیای سنگ‌آهن در سال 2016 موجب تسریع تولید معادن شده و در نهایت منجر به افزایش عرضه جهانی و کاهش قیمت‌ها در سال آینده خواهد شد.

اما چشم‌انداز همه نزولی نیست. بر اساس اعلام جیسون شنکر از شرکت اقتصادی پرستیژ، با توجه به اقدامات چین در جهت رشد بازار سهام و ضعف دلار، سنگ‌آهن به صعود خود در ادامه سال جاری ادامه خواهد داد. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید