ادعای فوربس: فروش هواپیما به ایران خطرناک است

کدخبر: ۱۵۰۵۵۶
موسسه آمریکایی فوربس درباره فروش هواپیما به ایران هشدار داد و مدعی شد: ایران نیاز به خرید صدها هواپیمای مسافربری ندارد و احتمالا از این هواپیماها برای مقاصد نظامی استفاده خواهد کرد.
ادعای فوربس: فروش هواپیما به ایران خطرناک است
موسسه فوربس طی گزارشی به قرارداد ایران و بوئینگ برای خرید بیش از 100 فروند هواپیما پرداخت.
 
این موسسه تاکید کرد: «با آغاز اجرای برجام تحریم‌های هوانوردی علیه ایران لغو شد و به شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی اجازه فروش هواپیماهای مسافربری به ایران داده شد.»
 
این موسسه در گزارش خود ادعا کرده است که ایران همچنان بزرگترین دولت حامی تروریست و از سوی دیگر اولین کشور در میان 149 کشور جهان از نظر پولشویی است.
 
فوربس می‌افزاید:« ایران در حال نقض تحریم‌های هوانوردی و انتقال تسلیحات و نیروهای نظامی به سوریه است. تهران خواستار خرید 500 فروند هواپیما طی 10 سال آینده است که خرید 118 فروند ایرباس، 40 فروند ای‌تی‌آ، بیش از 100 فروند بوئینگ و مذاکرات به شرکت بمباردیر کانادا و امبرائر برزیل است، امبرائر برزیل شامل این تصمیم ایران برای خرید صدها فروند هواپیما است. علی‌رغم مخالفت کنگره آمریکا ایران با امید به حمایت دولت اوباما پیش‌بینی می‌کند که قرارداد با بوئینگ موفقیت‌آمیز باشد.»
 
فوربس تاکید می‌کند در صورتی که بوئینگ با دقت بیشتری به این قرارداد نگاه کند مخاطرات موجود در آن را دست خواهد یافت. مشکلی که در خرید هواپیما از سوی ایران وجود دارد این است که تعداد هواپیمایی‌ که ایران ایر تنها خریدار این هواپیماها معرفی شده است 36 فروند هواپیما و ایران ایر تور به عنوان زیرمجموعه این شرکت نیز 14 فروند هواپیما دارد. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که ایران ایر نیاز به صدها فروند هواپیما داشته باشد.
 
این احتمال وجود دارد که ایران ایر این هواپیماها را خریداری کرده و در اختیار دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایران که تعدادی از آنها همچنان تحت تحریم آمریکا قرار دارند بگذارد.
 
ماهان ایر یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران است که در زمینه انتقال تجهیزات و نیروهای نظامی از ایران به سوریه فعال است و احتمالا تعدادی از این هواپیماهای خریداری شده در  اختیار ماهان ایر قرار خواهد گرفت.
 
فوربس تاکید کرد از سال 2011 تاکنون ماهان ایر به صورت هفتگی و اخیراً به صورت روزانه پروازهایی را به سوریه داشته است. و تجهیزات نظامی را برای دشمنان آمریکا نظیر ارتش سوریه و حزب الله منتقل می‌کند و هواپیماهای جدید خریداری شده دیر یا زود برای این منظور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حتی اگر ایران ایر از انتقال این هواپیماها به ماهان خودداری کند تضمینی نیست که هواپیماهای پیشین این شرکت برای انتقال نیرو و تجهیزات مورد استفاده قرار نگیرد.
 
از سوی دیگر فوربس ایران‌ایر را متهم کرده است که علی‌رغم اینکه با اجرای برجام از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شده است اما خود این شرکت نیز در انتقال نیروی تجهیزات نظامی نیز دست دارد.
 
فوربس مدعی است که ایران ایر با شماره پرواز تهران- دمشق تجهیزات نظامی را از فرودگاه آبادن به سوریه منتقل می‌کند.
 
فوربس در گزارش خود آورده است که حامیان فروش هواپیما به ایران مدعی هستند که ایران از این هواپیماها برای انتقال تجهیزات و نیرو به سوریه استفاده نخواهد کرد اما گذشته نشان می‌دهد که ایران از تمام توان خود برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی استفاده خواهد کرد.
 
در پایان فوربس ایران را مسئول بحران سوریه معرفی کرده و اعلام می‌کند که هواپیماهای مسافربری ایران نقش مهمی را در تجهیز  ارتش سوریه و کمک‌های نظامی به این کشور ایفا کرده و به همین دلیل شرکت بوئینگ باید نسبت به فروش هواپیما به ایران تجدیدنظر کند.
 
منبع: فارس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید