بلومبرگ با اشاره به کاهش تقاضای انرژی گزارش داد

عرضه مازاد؛ تهدیدی برای صنعت انرژی خورشیدی جهان

کدخبر: ۱۵۰۵۶۶
تولیدکنندگان صفحه‌های خورشیدی در حال افزایش تولید هستند؛ به طوری که هم‌اکنون عرضه پنل‌های خورشیدی بیشتر از تقاضای آن شده و شرکت‌ها مجبورند تا تولید خود را تعدیل کرده یا با عواقب وخیم آن روبرو شوند.
عرضه مازاد؛ تهدیدی برای صنعت انرژی خورشیدی جهان
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، شرکت‌های انرژی ترینا سولار، کانادین سولار و جینکو سولار در میان عرضه‌کننده‌هایی هستند که تولیدات خود را تقویت کرده و موجب عرضه جهانی 18 درصدی در سال جاری خواهند شد.

 رقابت تولیدکنندگان برای ایجاد کارخانه‌هایی بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر باعث شده که پنل‌های خورشیدی سریع‌تر و ارزان‌تر شوند. این در حالی است که مدتی است تقاضا به خصوص در چین با کاهش مواجه شده است. قیمت‌ها در حال سقوط هستند و انتظار می‌رود سود عرضه‌کنندگان نیز به همان نسبت کاهش پیدا کند. این الگویی است که قبلا نیز دیده شده و بعد از عرضه مازاد جهانی پنج سال قبل، چندین کارخانه از کسب وکار خارج شدند.

جنی چیز، تحلیلگر بخش انرژی بلومبرگ اعلام کرد: «صنعت انرژی خورشیدی با عرضه مازاد مواجه شده است. صنعت خورشیدی قبلا نیز چنین چرخه رونق و کسادی را تجربه کرده بود. پس از اینکه رشد ظرفیت از رشد تقاضا پیشی گرفت و سقوط 2 ساله از اواخر سال 2011 آغاز شد.»
 
پاول ملاچنف، تحلیلگر گروه مالی ریموند جیمز اعلام کرد: «‌شرکت‌های خورشیدی در جدال برای سهم بازار هستند و تمایل دارند که ظرفیت تولید خود را بیشتر و بیشتر افزایش دهند. این موضوع نهایتا منجر به افت قیمت‌ها و کاهش سود برای همه تولیدکنندگان می‌شود.»

شرکت انرژی کانادین سولار، دومین تولیدکننده بزرگ دنیا یک تجهیزات 350 مگاواتی در برزیل تاسیس کرده و جینکو سولار نیز تولید خود را در مالزی در سال گذشته گسترش داده است. 
همه اینها در حالی است که تقاضا در چین، بزرگترین بازار دنیا کاهش یافته است. جایی که دولت یارانه‌های مزارع خورشیدی را پس از 30 ژوئن کاهش داده است. این موضوع موجب تسریع پروژه‌ها در نیمه نخست سال جاری شده و 22 گیگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی این کشور اضافه کرده است. هیو بروملی، تحلیلگر بخش انرژی بلومبرگ انتظار دارد که با کاهش یارانه دولت،‌ پروژه‌های جدید خورشیدی در نیمه دوم سال در حدود 6 تا 8 گیگاوات باشد.

ترینا، بزرگترین سازنده پنل‌های خورشیدی روز گذشته اعلام کرد که صادرات این شرکت در سه‌ماهه سوم با افتی 6.5 درصدی به 1.55 تا 1.65 گیگاوات خواهد رسید. در ماه مارس این شرکت ظرفیت تولید خود را در تایلند با 7.1 درصد افزایش به 500 مگاوات رسانده است. شرکت هلدینگ انرژی یینگ‌لی اعلام کرد انتظار دارد پس از افت 60 صادرات پنل‌های این شرکت به چین در سه‌ماهه دوم، میزان صادرات در سه‌ماهه جاری 54 درصد کم شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید