لاریجانی در کنگره جامعه اسلامی مهندسین:

تورم دورقمی محصول اداره اشتباه کشور بود/ وزارتخانه مدرسه اکابر نیست

کدخبر: ۱۵۰۶۰۳
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدیر موفق تعریف واحدی دارد و تفاوت نمی‌کند لیبرال باشد یا اصولگرا یا اصلاح‌طلب، گفت: وزارتخانه‌ها، مدرسه اکابر نیست و وزرا باید از پیش تربیت شده باشند و بدانند که وزارتخانه را چگونه اداره کنند.
تورم دورقمی محصول اداره اشتباه کشور بود/ وزارتخانه مدرسه اکابر نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس، علی لاریجانی صبح امروز (پنجشنبه ۴ شهریور ماه) در دوازدهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین با یادآوری خصوصیات مدیر موفق سیاسی در کشور گفت: باید مدیرانی خلق کرد که در کشور امنیت ایجاد کرده و ضمن حفظ استقلال کشور آن را به سمت آبادانی پیش ببرد. در واقع اگر ساز و کار مناسب و هدفدار نباشد، ممکن است به هدف نرسیم.

وی با بیان اینکه نظریه‌پردازی کار مسئولان اجرایی نیست، گفت: مردم باید مؤلفه‌های پیشرفت را ببینند اما اگر گاهی افراد مشغول کارهای دیگر هستند، یعنی مسیر را اشتباه رفته‌اند. اینکه از سازوکارهایی استفاده شود که کشور را به مسیر آبادانی پیش نبرد، به معنی نبود مدیر موفق است؛ چراکه مدیر موفق تعریف واحدی دارد و تفاوت نمی‌کند لیبرال، اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشد.

لاریجانی در ادامه با ارائه آمارهایی وضعیت اقتصادی کشور را تشریح کرد و گفت: از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی از بین ۱۸۵ کشور ما رتبه ۹۴ را داریم بنابراین از این نظر دچار نقص هستیم. در آزادی اقتصادی در بین ۱۷۸ کشور رتبه ما ۱۷۱ است یعنی ما از پایین‌ترین رقابت اقتصادی برخورداریم. هر چند که سیاست‌های اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و قانون آن هم در مجلس به تصویب رسیده است اما به نظر می‌رسد قانون به درستی اجرا نشده است.

زمانی فروش نفت بسیار خوب ولی تورم دورقمی بود
وی ادامه داد: بر اساس نرخ بیکاری در بین ۱۰۴ کشور رتبه ما ۸۲ است و در نرخ تورم بین ۱۸۸ کشور رتبه ما ۱۸۰ است. هر چند نرخ تورم دورقمی در کشور را مربوط به دوران تحریم می‌دانند اما زمانی نیز ما با وجود داشتن نفت بسیار و فروش بسیار خوب نفت از تورم دورقمی برخوردار بودیم که این به معنی اداره اشتباه کشور است.

لاریجانی سهم ایران از سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در بین ۱۸۱ کشور ۱۶۴ دانست و گفت: این به معنی عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی است، در خصوص حمایت از سرمایه‌گذاری نیز در بین ۱۸۷ کشور رتبه ما ۱۶۷ است. متأسفانه دالان بروکراتیک کشور فسادانگیز است از این رو مردم ترجیح می‌دهند پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند.

وی در خصوص همکاری دانشگاه و صنعت یادآور شد: ایران از بین ۱۴۰ کشور در این زمینه از رتبه ۱۰۲ برخوردار است در واقع دنیا فهمیده است برای ترقی باید دانشگاه را مرجع پژوهش‌های تولید قرار دهد، آنها هیچ زمانی بودجه دولتی را به دانشگاه نمی‌دهند و دانشگاه منابع خود را از محل پژوهش‌های تولیدی کسب می‌کند اما ما چون کشور را به صورت نفتی اداره می‌کنیم به دانشگاه برای تحقیق و به تولید‌کننده برای تولید به طور جداگانه پول می‌دهیم در حالی که این دو باید به هم نیازمند باشند.

وی افزود: از نظر حقوق مالکیت معنوی ایران در بین ۱۴۰ کشور رتبه ۱۳۰ دارد و از همین جهت برخی از کارآفرینان نگرانی بسیار دارند. همچنین از نظر دسترسی به آخرین فناوری‌ها از بین ۱۴۰ کشور رتبه ۱۱۱ را داریم و از نظر شفافیت در سیاست‌گذاری‌های دولتی بین ۱۴۰ کشور از رتبه ۱۱۵ برخورداریم.

لاریجانی رتبه ایران در خصوص انحراف از بودجه عمومی در بین ۱۴۰ کشور را ۷۳ دانست و گفت: این موضوع چند معنی دارد؛ اینکه یا در زمان تدوین بودجه واقعیت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود یا دولت در تدوین برنامه دچار مشکل است یا خود را ملتزم به اجرای برنامه نمی‌داند که متأسفانه در دوره‌های اخیر از همه این مشکلات برخوردار بودیم و علیرغم زحماتی که برای تصویب قوانین کشیده می‌شود گاه دولت‌ها خود را ملتزم به اجرای آن نمی‌دانند.

وی ادامه داد: همچنین از نظر جذب استعدادها از بین ۱۴۰ کشور رتبه ۱۳۴ را داریم که این نشان از خروج استعدادها از کشور به جای جذب استعدادها است. ما برخلاف آمارهای مذکور در جمعیت شهری از بین ۲۱۶ کشور از رتبه ۱۲ برخورداریم که این مایه تأسف است. متأسفانه حدود ۷۰ درصد از جمعیت مردم شهر در شهرها ساکن هستند و روستاها تخلیه شده است، این نشان از اشکال اساسی در چرخه اقتصادی روستاها است.

با قبیله‌گرایی مشکل کشور حل نمی‌شود
لاریجانی با بیان اینکه از نظر مدیریت سیاسی در کشور مشکل داریم، گفت: متأسفانه یا مدیران سیاسی به این امور آشنا نیستند یا کادر لازم ندارند یا ذهنیتی اشتباه از جایگاه خود دارند و یا تنها به یک وجه توجه می‌کنند. در واقع در امر سیاسی بی‌دقتی کرده‌ایم یا سهل‌اندیشانه از کنار آن گذشته‌ایم در حالی که امور سیاسی جزو مهمترین امور اداره کشور است از این رو باید زحمات را بیشتر کرد چرا که با قبیله‌گرایی مشکل حل نمی‌شود.

وی تأکید کرد: عقل را باید در ظرف زمان در نظر گرفت چرا که با قصه‌گویی کشور اداره نمی‌شود از این رو باید از تاکتیک‌های مختلفی استفاده کرد چرا که امر سیاسی ذاتاً در خود از عملگرایی برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای ایران و آینده آن حضور تشکل‌های قوی و دارای مرام و مسلک ضروری است و با نخبگان می توانیم تشکل‌های زنده و پویا تربیت کنیم و امیدواریم تلاش‌ها در همین طریق ادامه یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید