حمید بعیدی‌نژاد

حذف دلار از تبادلات مالی با کره جنوبی

کدخبر: ۱۵۰۶۳۲
.
حذف دلار از تبادلات مالی با کره جنوبی

«وزير اقتصاد کره‌جنوبي رسما اعلام کرد که مبادلات با ايران از 29 ماه اوت (روز دوشنبه هشتم شهريورماه) با يورو انجام خواهد شد. وي ادامه داد: اين تصميم گرفته شده است که براساس آن مبادلات تجاري دو کشور با يورو و در غياب دلار انجام خواهد شد. به گفته وي اين اقدام، بسياري از موانعي را که اکنون سر راه سرمايه‌گذاري تجارت با ايران وجود دارد را هموار خواهد کرد و در اين باره 3 بانک «کپ‌هانا»، «شين‌هان» و «ووري» به عنوان بانک‌هاي حامي انتخاب شده‌اند.

در توضيح اين مطلب عرض مي‌شود كه اين اقدام كه پيرو مذاكرات فشرده در قالب اجراي برجام انجام مي‌شود، يكي از موانع انجام معاملات با كره‌جنوبي را از ميان برمي‌دارد. واحد پول كره‌جنوبي يا وون به دليل اينكه از ارزهايي است كه فقط در كره‌جنوبي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، براساس تصميم اين كشور طي دهه‌ها مبادلات اقتصادي با ديگر كشورهاي جهان ابتدا مي‌بايد به دلار و سپس در صورت لزوم به ارز ثالثي مانند يورو تبديل شود.

اما در خصوص مراودات با ايران با توجه به محدوديت امكان تبديل واحد پول كره‌جنوبي به دلار آمريكا و همچنين تصميم بانك مركزي كشورمان براي عدم استفاده ازدلار، عملا امكان تبديل وون كره به يورو در تبادلات تجاري ايران با كره جنوبي وجود نداشت و اين به يك محدوديت در تبادلات تجاري دو طرف تبديل شده بود.

با مذاكرات فشرده‌اي كه در چارچوب برجام با فشار ايران طي ماه‌هاي گذشته ميان آمريكا و كره‌جنوبي صورت گرفت، كره‌جنوبي توانست با موافقت آمريكا براي اولين بار راهي فني براي تبديل وون كره‌جنوبي به يورو بدون وساطت مستقيم دلار پيدا كند. با اين اقدام كه به حذف يكي از مشكلات اجراي برجام در تبديل يك ارز خاص به يورو مي‌انجامد، شرايط لازم فراهم مي‌شود كه مشكل تبديل برخي ديگر از ارزهاي محلي و محدود خاص به يورو نيز به طور كامل برطرف شود، كه اين امر مي‌تواند در سهولت تبادلات تجاري ميان بازرگانان و شركت‌هاي تجاري ايراني با اين كشورها نقش مهمي داشته باشد.»

منبع:کانال تلگرام 
مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید