جانت یلن در سخنرانی خود خبر داد

تقویت احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو تا پایان سال 2016

کدخبر: ۱۵۰۶۷۸
رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرد با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا به اهداف بانک مرکزی نزدیک شده، در حال حاضر احتمال افزایش نرخ بهره افزایش یافته است.
تقویت احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو تا پایان سال 2016
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، جانت یلن، رئیس فدرال‌رزرو در سخنرانی روز جمعه خود در جمع بانکداران مرکزی و اقتصاددانان در جکسون‌هول وایومینگ اعلام کرد: «در راستای تداوم عملکرد قدرتمند بازار نیروی کار و چشم‌انداز ما برای فعالیت‌ اقتصادی و تورم، من معتقدم مورد افزایش نرخ بهره در ماه‌های اخیر تقویت شده است.»

یلن همچنین اعلام کرد اقتصاد آمریکا نزدیک به اهداف فدرال‌رزرو در خصوص اشتغال کامل و ثبات قیمت‌هاست. رئیس فدرال‌رزرو در نخستین اظهارات عمومی خود از ماه ژوئن به زمان دقیق افزایش نرخ بهره اشاره‌ای نکرد.
کمیته بازار آزاد فدرال در ماه دسامبر و پس از هفت سال ثابت نگاه داشتن نرخ بهره در نزدیکی صفر، نرخ بهره را به محدوده 0.25 تا 0.5 درصد افزایش داد. نشست بعدی FOMC 20 و 21 سپتامبر برگزار خواهد شد.

تعویق افزایش نرخ 
با وجود اینکه یلن بارها قصد افزایش نرخ بهره را کرده است، مقامات پولی آمریکا در هر 5 نشست گذشته در سال جاری از افزایش نرخ بهره سرباز زده‌اند و بازارهای آتی شانس افزایش نرخ بهره را در ماه آینده تنها 30 درصد می‌دانند. پس از این نشست تنها دو نشست سیاست‌گذاری دیگر قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر باقی خواهد بود.

یلن در کنفرانس سالانه فدرال‌رزرو در کانزاس سیتی اعلام کرده بود:‌ «در حالی که رشد اقتصادی سریع نیست؛ اما برای ایجاد رشد بیشتر در بازار نیروی کار کافی است.»

یلن گفت: «FOMC انتظار دارد که تا چند سال آینده، تولید ناخالص داخلی واقعی رشدی متوسط داشته، بازار نیروی کار بیشتر تقویت شده و تورم نیز به بالای 2 درصد برسد.» 

رشد آهسته‌تر
وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه گزارشی را منتشر کرد که نشان داد رشد اقتصادی آمریکا به دلیل هزینه‌های کمتر دولت و تخلیه بیشتر موجودی ذخایر ارزی نسبت به گزارش قبلی کندتر بوده است. تولید ناخالص داخلی، ارزش کل اجناس و خدمات تولید شده نیز رشد سالانه 1.1 درصدی را به ثبت رسانده که نسبت به برآورد اولیه 1.2 درصدی کمتر بوده است.

روبرتو پرلی، تحلیلگر کرنراستون در واشنگتن اعلام کرد: « اگر در سال جاری در خصوص افزایش نرخ بهره شکی وجود داشت در حال حاضر این تردیدها به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. آمار اشتغال ماه آگوست شاید امکان افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر را مشخص کند.»

وزارت کار آمریکا در دوم سپتامبر آمار اشتغال ماه آگوست را منتشر خواهد کرد. تحلیلگران مورد بررسی بلومبرگ انتظار دارند که میزان اشتغال در ماه آگوست 185 هزار شغل افزایش یافته و پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بیکاری به 4.8 درصد کاهش یابد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید