غول‌های نفتی خرید واحدهای توسعه‌ای را شدت دادند

چرخش صنعت نفت از «تلاش برای بقا» به سمت «توسعه»

کدخبر: ۱۵۰۶۸۰
پس از معاملات کم‌حجم بازارهای جهانی نفت در شروع سال جاری، اخیرا قراردادهای چند میلیارد دلاری نفت و گاز دوباره روی میز بازگشته‌اند.
چرخش صنعت نفت از «تلاش برای بقا» به سمت «توسعه»
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، موسسه وود مک‌کنزی در گزارشی اعلام کرد، در ماه جولای بیش از 11 میلیارد دلار تراکنش نفتی در سراسر جهان گزارش شده که این موضوع امیدها را برای افزایش پایداری بازار جهانی بیشتر کرده است. این بیشترین میزان کل قراردادهای ماهانه در سال جاری بوده و مجموع این قراردادها را از ماه می به 32 میلیارد دلار رسانده که تقریبا سه برابر سه ماهه گذشته بوده است.

پس از اوج‌گیری قیمت نفت از پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر، شرکت‌های اگزون موبیل و استات‌اویل نیز در میان خریداران بوده‌اند. در حالی که صنعت با کاهش یکهزار میلیارد دلاری در هزینه‌ها به محافظت از تراز مالی در زمان رکود پرداخت، تصاحب شرکت‌های کوچک‌تر به این شرکت‌ها اجازه داد تا رشد آتی خود را تضمین کنند.
گریک آیتکن، تحلیلگر ادغام و مالکیت وود مک‌کنزی اعلام کرد: «نوسانات شدید قیمت نفت در سه‌ماهه نخست باعث افزایش شدید بلاتکلیفی شده است. با بازگشت اعتماد به بازار و آغاز جست‌وجوی شرکت‌ها برای رشد آتی به جای تمرکز روی بقا، فعالیت‌ها در صنعت نفت افزایش یافته است.»

شرکت اگزون موبیل، بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا از لحاظ ارزش بازار، ماه گذشته تصاحب شرکت تولید گاز طبیعی اینتراویل را با ارزش 3.6 میلیارد دلار تایید کرد. این شرکت همچنین در حال مذاکرات پیشرفته برای خرید سهام شرکت انی در کشف گاز در موزامبیک است.

شرکت استات‌اویل، بزرگترین تولیدکننده نفت نروژ نیز ماه گذشته خرید بلوک نفتی شرکت برزیلی پترولئو را با ارزش 2.5 میلیارد دلار را به ثبت رساندکه بزرگترین خرید این شرکت از سال 2011 بوده است.

این توافقات در حالی حاصل شده که مدتی نسبتا طولانی بود که خریداران و فروشندگان در میان افت قیمت نفت در مورد ارزش‌گذاری به توافق نمی‌رسیدند. آمریکای شمالی، جایی که حفاران پرهزینه شیل به تولید نفت در آنجا مشغولند، کمترین میزان معاملات نفتی را از سال 2004 تجربه کرده است. شاخص قیمت نفت برنت در سه‌ماهه نخست سال 2016 به طور متوسط 35 دلار و21 سنت گزارش که پایین‌ترین سطح در بیش از یک دهه اخیر بوده است. 
 
بیژن مصور رحمانی  رئیس شرکت تولیدکننده نفت DNO اعلام کرد: «خریداران و فروشندگان به دلیل انتظارات قیمتی مدت‌ها از بازار دور بودند. بسیاری از فروشندگان هنوز منتظر آنند که قیمت‌ نفت به سطح 100 دلاری یا دست‌کم 80 دلاری برسد در حالی که این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید