آیت‌الله مکارم در دیدار با محمد نهاوندیان خواستار شد

تجدید نظر جدی در پرداخت یارانه‌ها/ ادامه این وضع منطقی نیست

کدخبر: ۱۵۰۷۰۱
آیت‌الله مکارم شیرازی قاچاق، سود بانک‌ها و پرداخت یارانه‌های نقدی را سه معضل اصلی اقتصاد ایران برشمرد و گفت: اگر این مشکلات برطرف شود، وضعیت اقتصاد بهتر می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز آیت الله مکارم شیرازی‌ در دیدار با محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور از اقدامات دولت تقدیر کرد و برخی نقدها را به سیاست‌های اقتصادی کشور وارد کرد.

مهم‌ترین سخنان آیت‌الله مکارم درباره وضعیت اقتصادی کشور در جدول زیر قابل مشاهده است.

گزیده سخنان آیت الله مکارم شیرازی در نقد سیاست‌های اقتصادی کشور

معضلات اقتصاد ایران

سه معضل قاچاق، سود بانکی و پرداخت یارانه‌ها، آسیب‌های جدی برای اقتصاد کشور هستند که اگر این سه مشکل حل شود، قطعا اقتصاد وضعیت بهتری خواهد داشت.

تقدیر از دولت یازدهم

جامعه نیازمند تبیین تلاش‌ها و فعالیت‌های دولت است و حتما باید به راه‌های مؤثری این دستاوردها برای مردم گفته شود.

اگر اقدامات دولت با سبک منظم و ادبیات روشن بیان شود، آثار بیشتری در افکار عمومی خواهد داشت، البته این مسأله به معنی نفی کلی مشکلات نیست.

قاچاق

مسأله مبارزه با قاچاق مسأله فراقوه‌ای است و حتی مردم نیز باید در این موضوع در کنار دولت و سایر قوا به مقابله با آن بپردازند.

باید ریشه‌ها و منشأ اصلی این پدیده مورد شناسایی قرار بگیرد و برای افکار عمومی گفته شود که چه کسانی و گروه‌هایی این معضل برای اقتصاد کشور به وجود آورده‌اند و برای مردم افشا شود که چه کسانی از این وضعیت منفعت می‌برند.

سود بانکی

سودهایی که در بانک‌ها پرداخت می‌شود معضل جدی اقتصاد کشور است. باید سیاست‌های بانک مرکزی و مصوبات آن از سوی همه بانک‌ها تبعیت شود و ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد، اما متأسفانه هنوز عملی نشده است.

سیاست غلط سال‌های گذشته در تبلیغات افسارگسیخته‌ای که در مورد پرداخت سود و گره زدن به اقتصاد کشور به فعالیت‌های بانکی به وجود آمد، باعث ایجاد مشکل اقتصاد کشور شده است؛ لذا باید سود عقود شرعیه در بانک‌ها به شکل منطقی و به شیوه‌ای که بانک مرکزی تصویب می‌کند، از سوی همه بانک‌ها تبعیت شود.

پرداخت یارانه‌ها

این برنامه اقتصادی از ابتدا غلط اجرا شد و این موضوع یکی از بزرگترین مشکلات را ایجاد کرده است که حتی می‌تواند معضلات اجتماعی و فرهنگی هم به دنبال داشته باشد.

باید تجدیدنظر جدی در این موضوع صورت بگیرد و ادامه این سیاست غلط اصلا منطقی و به نفع کشور نیست.

شبکه‌های مجازی

امروز تنها با سیاست‌های انقباضی و فیلتر کردن شبکه‌های مجازی نمی‌توان مانع از آسیب‌های این فضا شد و چنین سیاست هایی‌امروز دیگر کارایی ندارد.

باید اقدامات اثباتی و ایجابی انجام داد و راهکار آن راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ساخت نرم‌افزارهای داخلی و بومی است و ما گروهی را مأمور کرده‌ایم که این کار را دنبال و کمک به حل این مشکل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید