علت کندشدن خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان چیست؟

کدخبر: ۱۵۰۷۵۶
بانک‌های مرکزی جهان همچنان جزو خریداران بزرگ طلا هستند، اما آمارها نشان می دهد روند خرید آنها آهسته شده است.
علت کندشدن خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان چیست؟
تحلیلگران شرکت مک‌کوآری در یادداشت تحقیقاتی نوشتند که بانک‌های مرکزی جهان در نیمه اول سال جاری میلادی 166 تن طلا خرید و 22 تن طلا فروختند که میزان خرید خالص آنها را به 144 تن رساند.

این رقم در مقایسه با میزان خریدی که بانک‌های مرکزی در سال 2013 و 2014 انجام دادند، تغییر چندانی نداشته است اما کمتر از 179 تن طلایی بود که در سال 2015 خریداری کردند.
 
به گفته ماتیو ترنر، تحلیلگر ارشد مک‌کوآری، همچنان علاقه ای به فروش وجود ندارد اما بجز چین و روسیه، میزان خرید بانک‌های مرکزی کمتر شده است.
 
در این بین خرید طلای ونزوئلا هشداردهنده است. این کشور در بحبوحه بحران اقتصادی و بدهی، برای تهیه نقدینگی به فروش ذخایر طلایش اقدام کرده و میزان ذخایرش را به رکورد پایینی رسانده است.
 
ذخایر ونزوئلا در نیمه اول سال 2016 به میزان 79 تن و در سال 2015 به میزان 59 تن کاهش یافت و این کاهش باعث شد مجموع خرید بانک‌های مرکزی به میزان قابل توجهی کمتر شود.
 
به گفته تحلیلگران، بانک های مرکزی در نیمه اول سال 2016 در بازار طلا همچنان خریدار ماندند با این همه کاهش ذخایر طلای ونزوئلا عامل منفی تاثیرگذار بر آمار کلی بود.
 
قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 24 درصد رشد کرده و رشد بیشتر این فلز ارزشمند، بانک‌های مرکزی بیشتری را به خرید ترغیب می‌کند.
 
طبق جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول، چین در ماه ژوییه ذخایر طلایش را به میزان 5.3 تن افزایش داد و به 1828.6 تن رساند در حالی که ماه پیش از آن، ذخایر این کشور با 14.9 تن افزایش، به 1823.3تن بالغ شده بود. قزاقستان ذخایرش را در ماه ژوییه 3.3 تن افزایش داد و به 241.5 تن رساند در حالیکه ذخایر روسیه در همین مدت با 7.3 تن افزایش، به1506.1 تن رسید. اما ذخایر ترکیه 14.1 تن کاهش یافت و 460.3 تن بود.
 
بر اساس گزارش بیزنس استاندارد، بانک‌های مرکزی برای متنوع کردن ذخایرشان طلا خریداری می‌کنند و به همین دلیل بانک‌های مرکزی ذخایر طلای بالایی دارند. سرمایه‌گذاران برای ارزیابی وضعیت بازار، همواره خرید و فروش بانک‌های مرکزی را رصد می‌کنند.
 

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید