روسها درایران نیروگاه‌ساز شدند/واگذاری ساخت ۶نیروگاه به کره‌جنوبی

کدخبر: ۱۵۰۷۸۰
یک مقام مسئول با اشاره به واگذاری ساخت ۷ نیروگاه جدید برقی به شرکت‌هایی از روسیه و کره‌جنوبی، از توافق با زیمنس آلمان برای بومی سازی دانش ساخت نسل جدید توربین‌های برق خبر داد.

محسن طرزطلب در تشریح امضای قراردادهای جدید طراحی و ساخت نیروگاه‌های جدید برق با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در دوران پسابرجام، گفت: اخیرا تفاهم نامه ساخت نیروگاه یکهزار و ۴۰۰ مگاواتی بندرعباس با مشارکت شرکت تکنوپروم روسیه امضا شده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی هچنین با اشاره به اینکه امضای توافق نامه ساخت ۶ نیروگاه جدید برق هم با شرکت های مختلف کره جنوبی امضا شده است، تصریح کرد: بر این اساس در حاشیه سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران توافق نامه‌های کلی احداث سه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در تهران به امضا رسید.

این مقام مسئول با اعلام اینکه علاوه بر این با توافق ایران و کره جنوبی، ساخت «نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان چهار» با سرمایه گذاری مشترک به شرکت‌های کپکو و مهندسی هیوندایی واگذار شده است، اظهار داشت: از سوی دیگر تاکنون تفاهم نامه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی نیزار قم با سرمایه‌گذاری مشترک کپکو و هیوندای و نیروگاه سیکل ترکیبی بافق با سرمایه‌گذاری دایلم انرژی کره جنوبی با راندمان حدود ۵۸ درصد امضا شده است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال فنآوری دانش فنی طراحی و ساخت توربین‌های کلاس F از دیگر برنامه‌های توسعه صنعت برق در دوران پسابرجام است، بیان کرد: با استفاده از این فنآوری به دنبال ارتقای راندمان نیروگاه‌های موجود به سیکل ترکیبی بوده و تاکنون تفاهم نامه ای بین شرکت‌های نیروگاه ساز کشور و زیمنس آلمان برای انتقال دانش توربین کلاس F امضا شده است.

طرزطلب با بیان اینکه هدف از امضای قرارداد با زیمنس آلمان خودکفایی و بومی سازی دانش فنی طراحی و ساخت توربین کلاس F است، بیان کرد: با وجود امضای قراردادهای ساخت نیروگاه با سرمایه گذاران خارجی، قرارداد و تفاهم نامه هایی هم با بخش خصوصی برای نیروگاه سازی امضا شده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه در کنار ساخت نیروگاه‌های جدید ارتقای راندمان تولید نیروگاه های موجود از دیگر برنامه های در دست اجرا برای توسعه صنعت برق به شمار می رود، بیان کرد: از این رو با اجرای یک طرح ابتکاری امسال، حدود ۶۲۰ مگاوات به ظرفیت تولید واحدهای موجود با هزینه اندک و زمان بسیار کوتاه با پیاده سازی طرح‌های ابتکاری مدیا و IGV+ افزوده شده است.

به گفته این مقام مسئول با اجرای این طرح در ۱۸ واحد نیروگاهی شامل نیروگاه‌های برق کرمان، شیروان، شهید کاوه، شاهرود و شهید رجایی ۶۲۰ مگاوات افزایش ظرفیت در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته محقق شده است.

وی با یادآوری اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری در مجموع با بهره برداری از سه واحد جدید نیروگاهی، حدود ۴۸۸ مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق ایران افزوده شود، خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته تاکنون ۳۱ واحد نیروگاهی به ظرفیت کل ۴۴۸۰ مگاوات در کشور راه اندازی شده که ۱۸ واحد با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.

منبع:مهر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید