فاصله ایران و قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی کاهش یافت

کدخبر: ۱۵۰۸۵۵
برداشت گاز از میدان پارس جنوبی در ابتدای دولت یازدهم ٢٥٠ میلیون مترمکعب در روز بود که هم اکنون به بیش از ٤٣٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است تا فاصله ایران با شریک قطری خود در این میدان کاهش یابد.

افزایش برداشت گاز از فازهای پارس جنوبی از مهمترین اولویتهای وزارت نفت در دولت یازدهم است به نحوی که با اولویت بندی فازها، تزریق منابع به فازهای با پیشرفت بالاتر اختصاص یافت تا طلسم بهره برداری از فازهای پارس جنوبی و کاهش فاصله ایران از قطر در برداشت از بزرگترین میدان گازی جهان شکسته شود.

میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل دنیاست که در محدوده مرزی آبی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. مساحت این میدان ٩ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع و سهم ایران سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر است. براساس برآوردهای صورت گرفته ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٨ میلیارد بشکه میعانات گازی است که بیش از هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

افزایش ١٨٠ میلیون مترمکعبی در برداشت روزانه از پارس جنوبی
براساس گزارش عملکرد شرکت ملی نفت ایران که به مناسبت هفته دولت درباره فعالیتهای صورت گرفته در میدان گازی پارس جنوبی منتشر شده است، تا پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم (شهریورماه ٩٢)، ایران روزانه نزدیک به ٢٥٠ میلیون مترمکعب گاز از ١٠ فاز پارس جنوبی برداشت می کرد که هم اکنون با راه اندازی فازهای ١٢، ١٥، ١٦ و بخشی از فازهای ١٧ تا ١٩، این میزان برداشت با افزایش ١٨٠ میلیون مترمکعبی نسبت به سال ٩٢ به ٤٣٠ تا ٤٥٠ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

درآمدزایی سالانه ٦ میلیارد دلاری از محل توسعه فاز ١٢
طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی نخستین پروژه تکمیل شده در دولت یازدهم در سال ٩٣ بود؛ تولید این فاز قبل از دولت یازدهم صفر بود و با روی کار آمدن دولت جدید و تمرکز فعالیتها، در بهمن ماه ٩٢ سکوی A فاز ١٢ راه اندازی شد و با راه اندازی نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه این فاز در ٢٠ بهمن ماه ٩٢، تولید از این فاز محقق شد.

پس از آن فعالیتهای تکمیلی فاز ١٢ شامل پیش راه اندازی و راه اندازی ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه، راه اندازی همه واحدهای تاسیسات، اتصال پالایشگاه به خط لوله پنجم سراسری، تثبیت تولید از نخستین ردیف پالایشگاهی و تحقق تولید از ردیفهای دوم و ششم پالایشگاهی، صادرات میعانات گازی از طریق گوی شناور و بارگیری محموله های آن، آماده سازی واحدهای SRU و تثبیت تولید واحد بازیافت گوگرد و تولید گوگرد دانه بندی، نصب و راه اندازی سکوهای B و C، تولید از این دو سکو و تثبیت تولید از هر سه سکو در نهایت سبب تکمیل طرح و افتتاح رسمی آن از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ٢٦ بهمن ماه سال ٩٣ شد.

با تکمیل این فاز افزایش تولید روزانه ٧٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین و تزریق آن به شبکه سراسری، تولید روزانه ٧٥٠ تن گوگرد و ١١٠ هزار بشکه میعانات گازی بعنوان مهمترین محصول پالایشگاه گازی محقق شد. با تحقق این میزان تولید درآمد سالانه ٦ میلیارد دلار از فاز عاید کشور می شود.

راه اندازی فازهای ١٥ و ١٦ در دیماه ٩٤
طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی، دومین پروژه شرکت نفت و گاز پارس بود که در دیماه ٩٤ به بهره برداری رسید. با آغاز برداشت گاز این فاز، روزانه ٥٦ میلیون و ٦٠٠ هزار مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده شد و با پالایش این میزان گاز، روزانه ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٤٠٠ تن گوگرد و سالانه یک میلیون و ٥٠ هزار تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به تولید کشور افزوده شد. این طرح نیز که با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید، فعالیتهایی همچون آماده سازی سکوی ١٨B برای انتقال گاز به این فازها، در سرویس قرار گرفتن واحد پالایش آب اسیدی را در ادامه تکمیل طرح خود دنبال کرد.

با افتتاح این دو فاز در نهایت روزانه بین ٢٠ تا ٢٥ میلیون دلار به درآمد کشور افزوده شد که این جمع این میزان در سال به هفت میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار می رسد.

راه اندازی کامل فازهای ١٧ و ١٨ تا پایان امسال
فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از دیگر طرحهای در دست توسعه شرکت نفت و گاز پارس است که بخشی از این فازها در دیماه ٩٣ وارد مدار شد اما امسال این فازها به طور کامل به بهره برداری می رسند. با افتتاح این دو فاز روزانه ٥٦ میلیون و ٦٠٠ هزار مترمکعب گاز غنی به ظرفیت برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده می شود، همچنین با پالایش این میزان گاز، روزانه ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٤٠٠ تن گوگرد و سالانه یک میلیون و ٥٠ هزار تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

بر اساس آمارها، تا پایان اردیبهشت ماه امسالپ یشرفت این پروژه ٩٤,٦٣ درصد بوده است. سکوی ١٨A و ١٧A این فازها تکمیل شده و هم اکنون گاز سکوی ١٧A در ردیف سوم شیرین سازی پالایشگاه پس از فرآورش به خط لوله سراسری تزریق می شود و سکوهای C و D فاز ١٤ نیز با هدف تکمیل زنجیره تولید فازهای ١٧ و ١٨ به این فازها اختصاص یافته اند. در مردادماه نیز سکوی ١٨B نصب شد و تا آبانماه به بهره برداری می رسد.

سکوی ١٧B نیز تا بهمن ماه راه اندازی می شود و به این ترتیب پرونده این دو فاز نیز بسته می شود. با افتتاح این دو فاز نیز نزدیک به چهار میلیارد دلار به درآمد سالانه کشور افزوده می شود.

به این ترتیب در پایان سال ٩٤ مجموع برداشت گاز ایران از میدان گازی پارس جنوبی به ١٣٠ میلیارد مترمکعب رسید، ضمن این که در ٩ ماه پارسال، افزون بر ٩٦ میلیون بشکه میعانات گازی از پالایشگاههای مجتمع گاز پارس جنوبی صادر شده است که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن بیش از ١٠ درصد رشد داشته است.

راه اندازی فازهای ١٩ تا ٢١ تا پایان امسال
از دیگر طرحهایی که قرار است تا پایان امسال به بهره برداری برسد، طرح توسعه فاز ١٩ است. این فاز معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبی است که قرارداد توسعه آن خردادماه ٨٩ نهایی شد. سکوی ١٩C این فاز در مردادماه راه اندازی و گاز آن به شبکه سراسری منتقل شد. سکوی ١٩A نیز در همین ماه (شهریورماه) نصب شد و اواخر شهریورماه نیز سکوی ١٩B این فاز در موقعیت خود نصب می شود. پیشرفت این فاز تا ابتدای مردادماه به بیش از ٩٥ درصد رسیده است و تا پایان امسال به طور کامل به بهره برداری می رسد و سه تا چهار میلیارد دلار به درآمدهای سالانه کشور می افزاید.

فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی نیز دو فاز دیگر پارس جنوبی هستند که امسال به بهره برداری می رسند. سکوی ٢١ این فاز در مرداد ماه نصب شد و بزودی راه اندازی می شود. با تکمیل همه عملیاتهای جانبی این فازها از جمله حفاریها، لوله گذاریها، پالایشگاه و فعالیتهای جانبی، با نصب و راه اندازی سکوی ٢٠ که از شهریورماه آغاز می شود این دو فاز نیز تکمیل شده و به بهره برداری می رسند.

تحقق افزایش برداشت از میدان پارس جنوبی
به این ترتیب تا پایان امسال، پنج فاز پارس جنوبی در یکسال به بهره برداری می رسند و رکوردی در افتتاح فازهای این میدان مشترک ثبت می شود. با تکمیل این طرحها تا پایان سال مجموع تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ٥٣٠ تا ٥٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین می رسد که در کنار عواید مالی که برای کشور به همراه دارد، تامین خوراک پالایشگاهها و پتروشیمیهای داخلی نیز تقویت می شود.

آنطور که علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده است، تا پایان امسال برداشت گاز از این میدان با قطر برابر می شود و انتظار می رود همه طرحهای توسعه پارس جنوبی با برنامه ریزیهای صورت گرفته تا پایان سال ٩٦ و اوایل سال ٩٧ تکمیل شود.

با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به بیش از ٨٠٠ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی افزون بر یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این موضوع در راستای تکلیف افزایش تولید نفت و گاز که از محورهای تخصصی اقتصاد مقاومتی درحوزه نفت و گاز است خواهد بود.

منبع:‌ شانا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید