بازگشت شاخص به فاز رشد/ کلیت بازار همچنان منفی است+نمودار

کدخبر: ۱۵۰۸۶۷
امروز دوشنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل 32 واحد افزایش پیدا کرد و در انتهای معاملات در ارتفاع 77 هزار و 345 واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، امروز دوشنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل 32 واحد افزایش پیدا کرد و در انتهای معاملات در ارتفاع 77 هزار و 345 واحدی قرار گرفت. در جریان معاملات امروز نمادهای «حکشتی»، «پترول»، «همراه»، «فولاد»، «وامید» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت و نماد « تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.

در این راستا ابوالفضل ابراهیم‌زاده به اقتصادنیوز گفت: در بازار امروز با انجام چند معاملات بلوکی در نمادهایی مانند اخابر و شرکت‌های دیگر از ریزش شاخص جلوگیری شد. اگرچه این معاملات در روز گذشته که فشار فروش بیشتر بود، نیز اتفاق افتاد.

این تحلیلگر بازار سهام گفت: با توجه به رفتاری که سازمان بورس در معاملات از خود نشان داده، برای اینکه کلیت بازار در طول روز مورد بررسی قرار بگیرد و اینکه ببینیم بازار برآیندی مثبت دارد یا خیر، بهتر است شاخص هم‌وزن را به عنوان معیار منطقی در نظر بگیریم زیرا زمانی‌که این شاخص منفی است بزرگ یا کوچک بودن شرکت را لحاظ نمی‌کند. به هرحال معاملاتی که اینها انجام می‌دهند شاخص کل را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حالی‌که سهام‌داران حقیقی شاید از این حرکت منتفع نمی‌شوند. به همین دلیل می‌توان شاخص هم‌وزن را معیاری قرار داد که بگوییم کلیت امروز بازار منفی بود و در بازار امروز و روز گذشته اتفاق افتاده است.

او معتقد است: سهام‌داران خرد از کلیت بازار امروز و روز گذشته نیز، راضی نبودند چنانچه می‌بینیم خودرویی‌ها، پالایشی‌ها یا سهام ساختمانی‌ها منفی هستند و سهم‌هایی که شاید سهام‌داران خرد بیشتر درگیر آنها هستند.

این کارشناس بازار سهام در رابطه با اینکه چرا بازار این روزها روندی منفی به خود گرفته نیز، به اقتصادنیوز گفت: به طور سنتی در شهریورماه بسیاری از کارگزاری‌ها که به مشتریان خود اعتباراتی را پرداخت‌کرده‌اند به مشتریان خود فشار می‌آورند که تسویه اعتبارات را انجام دهند. چراکه سال مالی اکثر آن 31، شهریورماه است و این مساله خود علاوه براینکه فشار فروش را تشدید می‌کند به همان اندازه نیز، خریدار را با علم به این موضوع مجاب می‌کند فعلا خریدی نداشته باشد یا کمتر خرید انجام دهد.

ابراهیم‌زاده اظهار کرد:‌ از همین رو بسیاری از سهم‌ها که در نقطه حمایت خود قرار دارند مانند خودرویی‌ها مورد توجه بازار قرار نمی‌گیرند. پس به نظر می‌رسد باید منتظر باشیم که وضعیت تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها به پایان برسد.

او گفت: با اتمام شهریورماه و گذر از نیمه دوم آن به نظر می‌رسد حداقل برای مدت کوتاهی بازار خوبی در پیش داشته باشیم. اگرچه با مواجه شدن با انتخابات آمریکا که بحث بسیار مهمی است، ریسک دیگری برای بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد در آن ایام نیز، بازار حالت منزوی به خود بگیرد. مگر اینکه اخبار اقتصادی مثبتی اتفاق بیفتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید