بلومبرگ گزارش داد

آب سرد عراق، عربستان و ایران بر حرارت طرح فریز نفتی

کدخبر: ۱۵۰۸۷۰
برنامه ایران برای تقویت تولید نفت خام تا زمان بازپس‌گیری سهم بازار اوپک خود، همزمان با رسیدن سطح تولید عربستان به بالاترین رکوردهای سال‌های اخیر، چشم‌انداز اقدام مشترک از سوی تولیدکنندگان بزرگ برای فریز تولید را کاهش داده است.
آب سرد عراق، عربستان و ایران بر حرارت طرح فریز نفتی
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، پاتریک آلمن-وارد، مدیر اجرایی شرکت گاز دانا اعلام کرد: «من نسبت به توافق در خصوص فریز نفتی اصلا خوش‌بین نیستم. ایران با تلاش برای افزایش تولید بر بازارهای جهانی فشار وارد کرده است. جو کلی حاکم بر بازار برای فریز نفتی مساعد نیست. »
 
پس از اعمال تحریم‌ها آمریکا و اتحادیه اروپا در سال بر روی اقتصاد ایران در سال 2012، این کشور جایگاه خود را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک از دست داد. در حالی که ایران از اقدام برای تثبیت بازار حمایت کرده، اعلام کرده تا زمانی که سهم تولید این کشور در اوپک به سطوح قبل از تحریم‌ها بازنگردد در فریز نفتی شرکت نخواهد کرد. اوپک در ماه جاری اعلام کرده بود که در ماه سپتامبر، اعضای این سازمان برای بحث در خصوص بازارهای جهانی در حاشیه مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر نشستی را برگزار خواهند کرد.

تولید اوپک
پس از اینکه ایران شرکت در این طرح را نپذیرفت و عربستان نیز از حضور در این طرح سر باز زد، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و روسیه در حصول توافق در خصوص محدودکردن تولید ناکام ماندند. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز شنبه اعلام کرده بود که هرگونه تصمیم سیاست‌گذاری اوپک باید شامل تمامی اعضا شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت: «تولیدکنندگانی که باعث ایجاد عدم ثبات در بازارهای جهانی نفت شده‌اند، باید بیشترین مسئولت را در خصوص ایجاد ثبات بر عهده بگیرند. ایران باید سهم فروش جهانی از دست رفته خود را باز پس گیرد.»

محسن قمصری،‌ رئیس امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران نیز اعلام کرد: «ایران در حدود 80 درصد از سهم بازار قبل از اعمال تحریم‌های خود را بازپس گرفته است.» در حال حاضر ایران در حدود 2 میلیون بشکه از تولید 3.85 میلیون بشکه‌ای خود را صادر می‌کند. 

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان اعلام کرد، عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده اوپک، تمایل دارد تا در خصوص فریز احتمالی به بحث و تبادل نظر بپردازد. من معتقدم بازار به مداخله قابل‌توجهی نیاز دارد. 

عربستان سعودی در ماه جولای تولیدات خود را به 10.67 میلیون بشکه در روز افزایش داد.

رابین میلز، مدیر اجرایی شرکت انرژی قمر در دوبی اعلام کرد: «زمانی که عربستان، عراق و دیگر تولیدکنندگان به دنبال فروش بیشتر هستند، ایران نسبت به محدودکردن تولید خود هشیار خواهد بود. اگر ایران در توافق حضور نداشته باشد، توافقی صورت نخواهد گرفت.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک