در ویژه‌نامه «تجارت‌فردا» امروز منتشر شد:

نسخه مسعود نیلی برای مشکلات درهم‌تنیده اقتصادی کشور

کدخبر: ۱۵۰۸۸۲
«همگرایی برای هم‌افزایی» این عبارت شاه‌کلید توصیه‌های امروز مسعود نیلی به سیاستگذاران برای حل مشکلات درهم‌تنیده اقتصادی کشور است.
نسخه مسعود نیلی برای مشکلات درهم‌تنیده اقتصادی کشور

به گزارش اقتصادنیوز، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور اعتقاد دارد: « بدون اجماع ملی نمی‌توان مشکلات درهم‌تنیده اقتصادی را حل کرد.»

مسعود نیلی در تحلیلی که با عنوان «همگرایی برای هم‌افزایی» در شماره 190 هفته‌نامه تجارت‌فردا منتشر شده، اشاره کرده است: « اقتصاد ایران در یکی از پیچیده‌ترین شرایط در مقایسه با چند دهه گذشته به سر می‌برد. تعدد، پیچیدگی، عمق و قدمت مسائل مبتلا به اقتصاد ایران در شرایط حاضر، وضعیتی را ایجاد کرده که سیاستگذاری برای گذر از آن به سادگی امکان‌پذیر نیست. هرچند اقتصاد ایران از دهه 1350 به این‌سو همواره با چالش‌های زیادی مواجه بوده اما قدمت، تنوع و عمق مشکلات فعلی نسبت به چند دهه گذشته افزایش بیشتری یافته به گونه‌ای که در حال حاضر انباشت مسائل و مشکلات نهادی و زیرساختی کشور با هیچ دوره تاریخی دیگری در گذشته قابل مقایسه نیست. مسائلی که ریشه آن به سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته برمی‌گردد. »

وی سپس ادامه داده است: «اکنون پذیرش این موضوع که برای حل مشکلات موجود به همگرایی و اجماع ملی نیاز است، از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت دارد. در حقیقت این نکته حائز اهمیت است که بدون همگرایی، حل مشکلات اقتصاد ایران امکان‌پذیر نیست و همان‌گونه که در چند مقطع تاریخی در گذشته، از طریق ایجاد همگرایی، تصمیم‌های مهمی برای حل مسائل کشور گرفته شده، اکنون نیز باید با اجماع کامل، تصمیم‌های مهمی برای گذار از وضعیت فعلی گرفته شود. در کنار این انباشت مشکلات و به‌رغم محدودیت‌های زیادی که در ابزارهای قابل استفاده برای بهبود شرایط وجود دارد، دستاوردها در مدیریت مشکلات و احتراز از وقوع شرایط نامساعد، قابل توجه بوده است. بنابراین، در تحلیل وضعیت موجود و چشم‌انداز میان‌مدت اقتصاد، تفکیک ظریف میان موفقیت‌های کوتاه‌مدت و مشکلات بلندمدت از اهمیت بسیار برخوردار است.»

مشاور  ارشد اقتصادی رئیس جمهور در ادامه این تحلیل خود مشکلات و ویژگی‌های خاص امروز اقتصاد ایران را به صورت مبسوط شرح داده و در پایان با ارائه نسخه خود، بیان کرده است: «ضمن یادآوری ظرفیت‌های خدادادی فراوانی که کشور ما برای دستیابی به رشد مناسب اقتصادی دارد و عدم تناسب بزرگی که میان عملکرد بلندمدت اقتصاد کشور با ظرفیت بالای آن وجود دارد، بر این نکته تاکید می‌شود که تنها عامل توضیح‌دهنده این شکاف بزرگ، کیفیت سیاستگذاری است. برای توفیق در فائق آمدن بر مشکلات و قرار گرفتن در مسیر شکوفایی اقتصادی، اکنون به نوعی همگرایی در گفتمان نیاز است؛ با ایجاد اجماع ملی درباره مشکلات کشور، راه‌حل آنها، و نیز همبستگی ملی در برداشتن گام‌های اجرایی، می‌توان به حل معضلات جاری کشور امیدوار بود.»

شماره 190 هفته‌نامه تجارت‌فردا که به صورت مبسوط به رصد اقتصاد در نیمه نخست امسال و پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در نیمه دوم امسال پرداخته، امروز (سه‌شنبه 9 شهریور ماه)به همراه روزنامه دنیای اقتصاد توزیع می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید