همه استراتژی‌های معاملات فارکس سودده شدند

بازار جهانی ارز، سودآورتر از همیشه

کدخبر: ۱۵۰۹۲۳
در بازار ارز جهانی با حجم معاملات 5.3 هزار میلیاردلار در روز، همه برنده هستند.
بازار جهانی ارز، سودآورتر از همیشه
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، برای دومین بار در یک دهه گذشته، سه استراتژی اصلی معاملات فارکس همگی بازده مثبتی را تولید کرده‌اند. بر اساس آمار شاخص دویچه بانک، معامله حمل (‌carry trade)، که در آن سرمایه‌گذاران با نرخ‌های بهره پایین در گروه 10 ارزی قرض می‌کنند و برای خرید دارایی‌هایی با بازده بالاتر از آن استفاده می‌کنند، با بیشترین سرعت سالانه خود از سال 2012 در حال رشد است. همچنین آن دسته از معاملاتی که ارزهای کم‌ارزش را خریده و ارزهای گران‌تر را می‌فروشد و تاکتیک‌هایی که روند معاملات ارزی را حفظ می‌کند، همگی سودآور بوده‌اند.

در دنیایی که در آن بانک‌های مرکزی محرک‌های پولی کم‌سابقه‌ای اعمال کرده‌اند و ارزها با نرخ‌های بهره بسیار پایین گره خورده‌اند، انتخاب استراتژی صحیح در معاملات ارزی بسیار مهم‌تر شده است. پس از سخنرانی جانت یلن در جکسون‌هول وایومینگ، که باعث تقویت احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو تا پایان سال شد، سرمایه‌گذاران در حال بازنگری رویکردهای خود هستند.

جیمز آنگ، تحلیلگر کلان اقتصادی اینوسکو اعلام کرد: «سیاست بانک مرکزی همیشه نخستین محرک استراتژی‌ها بوده است. توانایی تصدیق ارزیابی و پویایی سیاست‌ها در ژاپن یکی دیگر از محرک‌هایی است که به ما کمک می‌کند. تنوع بخشیدن به معاملات و کم کردن معاملات دلار نیز به ما کمک می‌کند.»

در حالی که معاملات داخلی (carry trade) در بازارهای نوظهور در ماه جاری کاهش یافته است،‌ شاخص بانک مرکزی که 10 ارز پرمعامله را مورد بررسی قرار می‌دهد در سال جاری به 5.8 درصد رسیده است، که نسبت به افت 7.7 درصدی سال گذشته به طور کامل معکوس شده است.

استراتژی ارزیابی نیز در سال 2016 در حدود 5 درصد افزایش داشته که در آستانه ثبت چهارمین سال متوالی رشد خود است. ین که تا ابتدای سال جاری، در برابر نرخ تسعیر برابری قدرت خرید سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه بیش از 14 درصد تضعیف شده بود در سال 2016 صعودی 18 درصدی را به ثبت رساند این در حالی بود که در میان محرک‌های پولی جدید بانک مرکزی ژاپن، پیش‌بینی می‌شد این نرخ تضعیف شود.
 
بر اساس اعلام ویراژ پاتل، تحلیلگر مبادلات ارزی خارجی در لندن، ین و معاملات ارزیابی هنوز جای رشد دارند. پاتل گفت: «ین بهترین معامله امسال بوده است. در پایان سال هر دلار معادل 95 ین خواهد بود. در واقع ما انتظار نداریم که ارزیابی سیاست‌گذاری بانک مرکزی منجر به گسترش سیاست‌های پولی انقباضی شود.»
برای نخستین بار از سال 2014 و برای دومین بار از سال 2005، همه سه استراتژی بازار فارکس صعودی بوده‌اند. با وجود این عملکرد قدرتمند، بسیاری از سرمایه‌گذاران معاملات ارزی خارجی درسال جاری با مشکل مواجه بودند. برخی در مورد اثر محرک‌های پولی روی ین قضاوت نادرستی داشته‌اند در حالی که برخی دیگر با نوسانات ناشی از برگزیت  درگیر بوده‌اند.

کالین کراون‌اوری، رئیس مدیریت ارزی استات‌استریت اعلام کرد: «بزرگترین پیشرفت در سیاست بانک مرکزی در سال جاری این بوده که بانک‌های مرکزی تحرکات ارزی را به عنوان بخشی از عملکرد پاسخ سیاسی-پولی پذیرفته‌اند. مردم به دنبال بازده و سود هستند و هیچ نگرانی‌ای در خصوص تقویت بیش از حد ارز ندارند.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید