مدیر عامل شرکت ملی نفت مطرح کرد:

برجام نبود، صادرات نفت ایران به 450 هزار بشکه در روز می‌رسید

کدخبر: ۱۵۱۰۰۸
مدیر عامل شرکت ملی نفت در پاسخ به وضعیت صادرات نفت ایران در صورت نبود برجام عنوان کرد: اگر برجام نبود صادرات نفت خام ما قرار بود از یک میلیون بشکه به 450 هزار بشکه در روز کاهش یابد و این سهم هم تحت عنوان منابع تأمین حداقل غذا و دارو حفظ می‌شد.
برجام نبود، صادرات نفت ایران به 450 هزار بشکه در روز می‌رسید

به گزارش اقتصادنیوز، علی کاردر، در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم چگونه توانست بازار از دست رفته نفت خام را احیا کند؟ گفت: پیش از اینکه برجام اتفاق بیفتد برنامه‌ای را تدوین کردیم که براساس آن ظرفیت تولید نفت خام کشور را از چاه‌های موجود افزایش دهیم و در عین حال آزمایش می‌کردیم که آیا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها آمادگی افزایش تولید را داریم یا خیر؟ بنابراین در دو نوبت طی سال‌های 93 و 94 چاه‌ها را با حداکثر ظرفیت به صورت دوره‌ای تست و در جریان این تست مشکلات فنی را رفع کردیم. البته ناگفته نماند که در این زمینه نیاز به منابع ارزی برای تأمین تجهیزات داشتیم که با کمک دولت این نیاز رفع شد و به تعبیری ما آماده شدیم تا به محض لغو تحریم‌ها به بازار بازگردیم. البته ما می‌توانستیم تولید را آرام آرام بالا ببریم اما همزمان با مذاکرات برای جذب مشتری و اطمینان از اینکه برای نفت خام ما بازار وجود دارد این احساس به وجود آمد که باید هرچه سریعتر آماده افزایش تولید شویم.

وی در ادامه این گفت‌وگویش که در روزنامه ایران منتشر شده، افزود: در بازپس گرفتن بازار ابتدا از بازار شرق شروع کردیم. این بازار در دوران تحریم‌ها هم حفظ شده بود و اگرچه پول فروش نفت خام را نمی‌توانستیم به کشور وارد کنیم اما اقدام خوبی در دوره تحریم صورت گرفت که نگذاشت از بازار خارج شویم.ژاپن، کره، چین، هند و ترکیه کشورهایی بودند که در دوران تحریم از ما نفت می‌خریدند و ما پیش‌بینی می‌کردیم که به محض لغو تحریم‌ها بتوانیم صادرات به این کشورها را به میزان 500 هزار بشکه افزایش دهیم و سپس ظرف شش ماه بعد 500 هزار بشکه به اروپا صادر کنیم. اما در جریان رفت و آمد هیأت‌های اروپایی و مذاکرات با آنها متوجه شدیم که در غرب هم بازار تا اندازه‌ای دراختیار ماست. چرا که این خریداران نفت خام به دنبال متنوع‌سازی سبد خرید انرژی خود بودند و از طرف دیگر بعضی از پالایشگاه‌های قدیمی آنها براساس نفت خام ما تعریف شده بودند که این اتفاق حضور ایران را در بازار اروپا آسان‌تر کرد.

کاردر تصریح کرد:البته در این مدت با کاهش تولید نفت غیرمتعارف امریکا و افزایش درخواست چین تا اندازه‌ای بازار برای ما جا باز کرد ولی آنچه در وهله اول باعث شد که ایران بسرعت بازار از دست رفته خود را احیا کند بازاریابی قوی و هدف‌گیری صحیح بازاریاب‌های شرکت ملی نفت بود. به این ترتیب ما توانستیم در کمتر از شش ماه حجم تولید نفت خام را به سه میلیون و 850 هزار بشکه در روز و حجم صادرات نفت خام را به دو میلیون و 200 هزار بشکه و میعانات گازی را به 600 هزار بشکه در روز برسانیم. البته این اعداد ثابت نیستند و روزانه بر حسب میزان درخواست مشتریان تغییر می‌کنند.

این مقام ارشد نفتی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر برجام نبود صنعت نفت ایران با چه مشکلاتی رو به رو می‌شد؟ تصریح کرد: در آن صورت سرنوشت کشور به طور کامل تغییر می‌کرد. صادرات نفت خام ما قرار بود از یک میلیون بشکه به 450 هزار بشکه در روز کاهش یابد و این سهم هم تحت عنوان منابع تأمین حداقل غذا و دارو حفظ می‌شد. اما با شروع مذاکرات نخستین دستاورد دولت یازدهم توقف فرآیند تشدید تحریم بود. در غیر این صورت الان حجم صادرات نفت خام ایران 450هزار بشکه در روز بیشتر نبود و در آن شرایط قطعاً نمی‌توانستیم کشور را به شکل فعلی اداره کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید