مدیر عامل شرکت ملی نفت پاسخ داد

ظرفیت تولید نفت تا پایان دولت یازدهم چقدر افزایش می‌یابد؟/ افزایش ظرفیت از کدام میادین؟

کدخبر: ۱۵۱۰۰۹
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به این سوال پاسخ داده که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، ظرفیت تولید نفت خام در پایان دولت یازدهم چقدر خواهد شد و این افزایش ظرفیت از کدام میادین صورت می‌گیرد.
ظرفیت تولید نفت تا پایان دولت یازدهم چقدر افزایش می‌یابد؟/ افزایش ظرفیت از کدام میادین؟

به گزارش اقتصادنیوز، علی کاردر در این مورد توضیح داد: تا پایان دولت یازدهم ظرفیت تولید و احتمالاً تولید نفت خام به چهار میلیون و 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید. به عبارت دیگر دولت یازدهم تولید نفت خام را به سقف قبل از تحریم‌ها خواهد رساند. البته لازم است که اشاره کنم این حجم از تولید در قبل از تحریم‌ها نتیجه تلاش دولت‌های نهم و دهم نبوده‌ بلکه متعلق به دوره‌های قبلی یعنی وزارت آقای زنگنه است. قرارداد‌های بیع متقابلی که برای توسعه میادین سروش، نوروز و دارخوین بسته شد، باعث شد که تولید از محدوده سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز به بالاتر از چهار میلیون بشکه برسد. در حالی که زمان امضای قراردادهای بیع متقابل با شرکت‌های خارجی برای توسعه این میدان‌ها همان کسانی که مدعی افزایش تولید نفت خام بودند جزو منتقدان این نوع قرارداد به شمار می‌رفتند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت که با روزنامه ایران گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به این سوال که این افزایش تولید از کدام میادین خواهد بود؟ افزود: اغلب از میادین مشترک غرب کارون. توسعه میادین غرب کارون کار بسیار ویژه‌ای است که در دولت یازدهم انجام شد. قرار است تا مهرماه حدود 150 هزار بشکه دیگر به تولید نفت خام کشور افزوده شود تا حجم تولید نفت خام ایران به چهار میلیون بشکه در روز برسد. بخش بزرگی از این برنامه از میادین غرب کارون تأمین خواهد شد.

وی تصریح کرد:نکته مهم این است که از این میدان در حال تولید و عرضه یک نوع نفت‌خام جدید به بازار هستیم. در این خصوص بعضی از مشتریان بخصوص پالایشگاه‌های جدید ساختار جدیدی را تعریف کرده‌اند که براساس نفت خام سنگین کار می‌کنند. چرا که این نوع نفت ارزان‌تر است و سود بهتری را برای آنها در پی دارد. لذا ما معتقدیم نفت خام فوق سنگین ارزان قیمت ما که زمانی برای فروش آن نگران بودیم اکنون جزو مطلوب‌های بازار است و بخش بازار‌یابی شرکت ملی نفت الان مدام درخواست می‌دهد که هرچه سریع‌تر نفت‌خام سنگین و فوق سنگین را افزایش دهید و به‌صورت مستقل وارد بازار کنید. ما پیش از این به‌دنبال نفت ترکیبی بودیم اما از این پس این تولیدات به‌عنوان برند نفت فوق سنگین ایران وارد بازار می‌شود و این نخستین باری است که نفت فوق‌سنگین ایران یکی از مزیت‌های کشور به‌شمار می‌رود. در واقع بازار مصرف اختصاصی برای تولیدات نفت خام ایران ایجاد می‌شود که مشتری ما همیشه خریدار باقی می‌ماند. لذا این یک فرصت جدید برای سهم‌گیری ایران در بازار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید