سنای برزیل رسما رای به برکناری رئیس‌جمهور داد

دیلما روسف عزل شد/ پایان دوران چپ‌گرایان در برزیل

کدخبر: ۱۵۱۰۲۲
با رای مجلس سنای برزیل، دیلما روسف، رئیس‌جمهور این کشور به دلیل نقض قوانین مربوط به بودجه از مقام خود برکنار شد.
دیلما روسف عزل شد/ پایان دوران چپ‌گرایان در برزیل

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری رویترز گزارش داد که سنای برزیل با 61 رای مثبت در برابر 20 رای منفی رئیس‌جمهور این کشور را - که از ماه‌ها قبل از سمت خود معلق شده بود- رسما از مقام خود خلع کرد.

بر اساس این گزارش، دیلما روسف متهم شده که به طور غیرقانونی از منابع بانک‌های دولتی برای هزینه‌های جاری استفاده کرده است.

رئیس‌جمهور پیشین برزیل اما اقدام سناتورهای این کشور را «کودتا» توصیف کرده است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، اکنون میشل تمر، معاون روسف، تا پایان این دوره ریاست جمهوری (2019) ریاست دولت را بر عهده می‌گیرد.

روز گذشته (سه‌شنبه) دادستان ویژه رسیدگی به اتهام فساد خانم روسف با پایان یافتن تحقیقات، ضمن تقدیم گزارش نهایی از سناتورهای برزیلی خواست تا رای به بی کفایتی خانم روسف به «فساد و ناکارآمدی» دولت او پایان دهند.

این در حالی است که روسف، روز دوشنبه با حضور در یک جلسه 12 ساعته، به نمایندگان سنا اطمینان داد که او «خطایی» مرتکب نشده و پرونده ای که علیه او تشکیل شده «کودتایی» است که از سوی مخالف دولت چپ‌گرای او طراحی شده است.

پرونده‌ای که زمینه ساز برکناری خانم روسف شد بر این اتهام استوار بود که او با جابجایی بودجه دولت تلاش در پنهان کردن کسری بودجه کشور داشته و تلاش کرده بوده از طریق توازن بخشیدن به بودجه اوضاع را خوب نشان دهد تا در انتخابات پاییز دو سال پیش (2014) رای مردم را به سوی خود جلب کند.

با برکنار شدن روسف، دوران حاکمیت حزب چپ‌گرای کارگر بر برزیل خاتمه می‌یابد؛ دورانی که در سال 2003 با به قدرت رسیدن لولا داسیلوا آغاز شد.

قرار است طرح دیگری نیز به رای‌ گذاشته شود که در صورت تصویب، روسف تا هشت سال از حضور در صحنه سیاست محروم خواهد شد.

هواداران روسف گفته‌اند که از دادگاه عالی برزیل درخواست تجدیدنظر خواهند کرد و این در حالی است که درخواست‌های پیشین آنها از دادگاه برای متوقف کردن روند استیضاح راه به جایی نبرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید