بانک مرکزی گزارش عملکرد بودجه 95 را منتشر کرد

تخصیص 0.2 درصدی بودجه عمرانی در بهار 95

کدخبر: ۱۵۱۰۲۶
در سه ماهه اول سال 95 تنها یک درصد از بودجه عمرانی مصوب برای این دوره و کمتر از 0.2 درصد از کل بودجه عمرانی سال 95 تخصیص داده شده است. این در حالی است که همین میزان اندک تخصیص بودجه عمرانی در مقایسه با عملکرد سال قبل رشد 263 درصدی داشته است. 

به گزارش اقتصادنیوز بانک مرکزی گزارش عملکرد سه ماهه بودجه سال 95 را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در سال 95 عملکرد بودجه عمرانی 140 میلیارد تومان بوده است در حالی که بر اساس بودجه مصوب باید 14 هزار میلیارد تومان در سه ماهه اول سال به بخش عمرانی تخصیص داده می‌شد.

نکته قابل توجه آن است که همین بودجه اندک بخش عمران، در مقایسه با دو سال قبل رشد قابل توجهی داشته. چرا که عملکرد بودجه عمرانی در بهار 94 معادل 38 و در بهار 93 معادل 32 میلیارد تومان بوده است. بر این اساس عملکرد بودجه عمران سه ماهه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 263 درصدی داشته است.

بر اساس بودجه مصوب سال جاری باید امسال 57 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی تعلق بگیرد که در سه ماهه اول امسال تنها 0.2 درصد آن تخصیص داده شده است.

بخش دیگر این گزارش نشان‌دهنده عملکرد دولت در بخش پرداخت‌های جاری است. در سه ماهه اول سال 95 پرداخت‌های جاری دولت معادل 36.8 هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.8 درصد رشد داشته است. این رقم در سه ماهه اول سال 94 و 93 به ترتیب 35.9 و 32 هزار میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این گزارش بودجه مصوب هزینه‌های جاری در سال 95 معادل 213 هزار میلیارد تومان است که در سه ماهه اول سال جاری 25 درصد آن به کار گرفته شده است.

روند تغیرات بودجه عمرانی و جاری را در دو نمودار زیر ملاحظه می‌‌کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید