مشاور معاون وزیرصنعت خبر داد

1700واحد تولیدی و طرح صنعتی در تملک بانک‌ها

کدخبر: ۱۵۱۰۳۸
مشاور معاون وزیر صنعت و عضو موظف هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: تاکنون بانک‌ها یک هزار و 700 واحد تولیدی و طرح صنعتی در استان ها را به تملک و جانشینی خود درآورده اند.
1700واحد تولیدی و طرح صنعتی در تملک بانک‌ها

کمال الدین پیرموذن در نشست کارگروه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی جانشین شده توسط بانک های استان گلستان در گرگان اظهار کرد: گزارش ها حاکی از آن است که تا پیش از فعالیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بانک ها قصد داشتند همین میزان واحد تولیدی و طرح صنعتی دیگر را نیز تملک و به جانشینی خود درآورند.
  
وی با تاکید بر اینکه بانک ها نباید طرح تولیدی را تملک و یا مصادره کنند، گفت: طبق دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی واحدهای تولیدی که بانک ها تملک کرده اند، باید توسط خود آنها احیا شود.

عضو موظف هیات مدیره سازمان صنایع کوچک افزود: با توجه به دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همه بانک ها وظیفه دارند، واحدهایی که در تملک خود درآورده اند را به چرخه تولید بازگردانند.

پیرموذن گفت: تاکنون 200 پرونده در کارگروه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی جانشین شده توسط بانک های کشور مورد بررسی قرار گرفته است که با همکاری و مساعدت بانک ها 170واحد فعالیت دوباره خود را آغاز کردند.

وی یادآور شد: با توجه به محدودیت منابع بانکی، واحدهایی در این کارگروه مورد بررسی قرار می گیرند که دارای ویژگی هایی مانند ایجاد اشتغال بالا و توان صادراتی باشند.

عضو موظف هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: همچنین طرح های بیشتر از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در کارگروه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی جانشین شده توسط بانک ها مورد بررسی قرار می گیرند، زیرا بیشترین آسیب پذیری تولید ملی در این بخش از صنایع مشاهده می شود.

وی افزود: صنایع کوچک و متوسط ایجاد کننده اشتغال، ارزش افزوده و دارای توان صادراتی نقش برجسته ای در خروج از رکود و توسعه اقتصادی کشور دارند و نظام بانکی کشور باید به کمک آنها بشتابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان نیز گفت: این کارگروه می تواند برای رفع موانع واحدهای تملک شده در استان کمک شایانی کند.
محمود ربیعی افزود: یکی از بخش هایی که می تواند اقتصاد کشور را فعال کند و باعث توقف رکود شود راه اندازی دوباره واحدهایی است که به دلایل مختلف از چرخه تولید خارج شده اند.

به گفته وی؛ این کارگروه تلاش می کند زمینه بازگشت اینگونه واحدها به چرخه تولید را فراهم کند تا هم موجب رونق تولید شده و هم بانک های عامل از زیر بار مسوولیت نگهداری واحدهای تملک شده ،خارج شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان نیز با اشاره به نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و توصیه های رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط ، برنامه شرکت در این خصوص را تشریح کرد.

حجت اله خلیل زاده اظهارکرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به عنوان بخشی از خانواده بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایفی را بر عهده گرفته که شامل پیشگیری از رکود تولید واحدها، کمک به افزایش ظرفیت واحدهای غیرفعال و همچنین بازفعالی واحدهای کمتر فعال با ارایه تسهیلات رونق تولید است.
وی گفت: در گام بعدی حل مشکلات حقوقی واحدهایی که به تملک بانک ها درآمده اند و بازگرداندن دوباره آنها به چرخه تولید مد نظر است.

پیش از این معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارگلستان با اشاره به شاخص های صنایع استان، گفته بود که در زمان حاضر 3 درصد از صنایع گلستان را صنایع بزرگ، 91 درصد را صنایع کوچک و 6 درصد را صنایع متوسط تشکیل می دهند.

در گلستان 650 واحد بهره بردار در 21 شهرک و نواحی صنعتی با ظرفیت اسمی اشتغال 12 هزار نفر فعالیت دارند.

استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت از قطب های مهم کشاورزی و دامپروری کشور به شمار می رود.

منبع: ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید