تحلیل اکونومیست از تحول حمل‌ونقل شخصی

دنیای ‌اوبر

کدخبر: ۱۵۱۱۱۰
هفته‌نامه اکونومیست، سرمقاله جدیدترین شماره خود را (که نسخه چاپی آن فردا منتشر می‌شود) به پیشرفت تکنولوژی در خدمات حمل‌ونقل در دنیای امروز اختصاص داد و نوشت: با ارزش‌ترین استارت‌آپ دنیا در حال دگرگون کردن آینده حمل‌ونقل در دنیاست.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکونومیست، شرکت‌هایی کمی در دنیا وجود دارند که محصول ارائه شده توسط آنها به صورت فعل بیان شود. اما این موضوع یکی از دستاوردهای شرکت Uber بوده است. شرکتی که در سال 2009 تاسیس شده و در حال حاضر با ثروتی در حدود 70 میلیارد دلار، باارزش‌ترین استارت‌آپ دنیا محسوب می‌شود.

اپلیکشن اوبر در بیش از 425 شهر در سراسر دنیا، در کمترین زمان خودرویی را برای شما احضار می‌کند،‌ . مشتریان از طریق اپلیکشن تلفن همراه، تقاضای سواری کرده و موقعیت راننده خود را ردیابی می‌کنند. موضوعی که خشم رانندگان تاکسی را در همه جا برانگیخته است.

اما جاه‌طلبی‌های اوبر همچنان ادامه دارد: با استفاده از وسای نقلیه بدون راننده ( خودران)، این شرکت قصد دارد تا با چشم پوشی از مالکیت خودرو، سواری کردن ارزان و امن‌تر کند.  اوبر که از بازار کسب‌وکار 100 میلیارددلاری تاکسی خود راضی نشده است چشم به بازار بزرگتری برای حمل‌ونقل شخصی دوخته است که در سراسر جهانی ارزشی معادل 10 هزار میلیارد در سال خواهد داشت.

اوبر در این جاه‌طلبی تنها نیست. شرکت‌های کوچک و بزرگ از پتانسیل دگرگون‌سازی خودروهای بدون راننده و الکتریکی آگاه هستند. شرکت‌های تکنولوژی نظیر اپل،‌ گوگل و تسلا به شدت روی وسایل نقلیه خودران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از فورد گرفته تا ولوو، خودروسازان پیشرو نیز در رقابت برای دستیابی به این تکنولوژی‌‌ها هستند. یک نبرد حماسی شکل گرفته است. همانند کاری که خودروها در قرن بیستم کردند، این موضوع زندگی روزمره را دستخوش تحولی عظیم خواهد کرد: بازسازی حمل‌ونقل و شکل‌گیری مجدد شهرها، در حالی رخ خواهد داد که مرگ‌ومیر جاده‌ها و آلودگی نیز به شدت کاهش یافته است.
 
چرخ‌های تغییر
در کوتاه‌مدت اوبر به عنوان یک قطب در رهبری این تحول خواهد بود، چرا که این شرکت هم اکنون بر بازار سواری‌ها تسلط دارد، بخشی از بازار حمل‌ونقل که سریع‌ترین رشد را در آینده خواهید داد.بر اساس اظهارات بانک مورگان‌استنلی، امروزه، سرویس‌های هم‌سفری کمتر از 4 درصد از کل مسیرهای رانندگی جهانی را شامل می‌شوند اما این موضوع تا سال 2030 به 25 درصد خواهد رسید.

توانایی احضار خودرو با استفاده از تلفن‌های هوشمند تنها شرایط را برای افراد به منظور درخواست تاکسی ارزان‌تر آسان نکرده است. سرویس‌های اشتراک رانندگی نظیر اوبرپول، که مسافران هم‌مسیر را در یک وسیله نقلیه قرار می‌دهد، مرزهای میان حمل‌ونقل عمومی و خصوصی را محو کرده است. هلسینکی و دیگر شهرهای کشور سرویس‌های تقاضای اتوبوس را تجربه‌کرده‌اند و اپلیکیشن‌ها مشتریان را قادر ساخته تا مسافرت‌های خود را با ترکیبی از قطار و اتوبوس برنامه‌ریزی و رزرو کنند. 

اما در بلندمدت، وسایل نقلیه خودران، سیستم حمل‌ونقل را دگرگون خواهد ساخت. مثال نخست آن هم‌اکنون به جاده‌ها آسیب رسانده است. گوگل در حال آزمایش خودروهای بدون راننده در خیابان‌های نزدیک دفتر مرکزی خود در مانتین‌ویو است. اخیرا در سنگاپور و در بخش خدمات تاکسی‌های خودران استارت‌آپی به نام nuTonomy راه‌اندازی شده است. خودروهای الکتریک تسلا، با تکنولوژی دستیار راننده مجهز شده‌اند. و در چند هفته آینده اوبر به مشتریان خود در پیتسبورو  امکان استفاده از خودروهای بدون راننده را ارائه خواهد داد.

خودروهای بدون راننده، با ارزان‌تر و در دسترس‌کردن خودروها، روندی را که توسط سیستم‌های همسفری ارائه شده تقویت خواهد کرد. افراد معلول، سالمند و جوان راحت‌تر به جایی که در نظر دارند خواهند رفت. مطالعه مدلسازی شده OECD نشان می‌دهد استفاده از خودروهای بدون راننده در لیسبون می‌تواند تعداد خودروهای مورد نیاز را 80 تا 90 درصد کاهش دهد. با کاهش مالکیت خودروها، مقدار زیادی فضای پارک موجود خواهد بود.

مشخص نیست که چه شرکت‌هایی در این جهان تسلط پیدا می‌کنند یا چقدر سوددهی خواهند داشت. اوبر در حالت کنونی خود برنده نخواهد بود: کسب‌وکار همسفری که وابسته به راننده‌های انسان باشد نمی‌تواند با خودروهای خودران و بدون راننده رقابت کند. اما این تهدید موجود موجب نوآوری شرکت‌ها شده است. با توجه به برند مطرح و پایگاه مشتریان قدرتمند، اوبر می‌تواند خود را به عنوان یک ارائه‌دهنده پیشروی خدمات حمل‌ونقل در دنیای اتومبیل‌های خودران مطرح کند. این شرکت همچنین در حال نفوذ به حوزه‌های دیگر نظیر تحویل غذا و محموله‌ها به مسافت‌های طوالنی با استفاده از کامیون‌های بدون راننده است. یک منطق پشت این جاه طلبی وجود دارد. خودروسازان و شرکت‌های خدماتی تجربه، دانش عمیق از الگوهای تقاضا و رفتارهای مشتریان اوبر را ندارند.

اما شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی‌های جدید همیشه در صدر باقی نمی‌مانند. شرکت‌هایی مثل نوکیا و بلک‌بری در صنعت تلفن‌های هوشمند، کوداک در دوربین‌های دیجیتال و مای‌اسپیس در شبکه‌های اجتماعی نمونه‌های بارز از این موضوع هستند. باید دید که اوبر تا چه حد خواهد توانست تا تسلط خود را بر بازار همسفری و سواری حفظ کند.
 
مسیری فوق‌العاده برای رقابت
در حال حاضر، شکست دادن اوبر در رقابت برای آینده حمل‌ونقل شخصی بسیار کار دشواری است. بر خلاف اپل یا گوگل، این شرکت روی حمل‌ونقل متمرکز شده است و بر عکس خودروسازان معروف، این شرکت دارای یک کسب‌وکار تولید خودرو برای حمایت از خود نیست. روابط حسنه اخیر این شرکت با دیدی، رقیب اصلی اوبر در چین، اجازه اختصاص 9 میلیارد دلار برای توسعه تکنولوژی‌های جدید را داده است. چشم این شرکت در آینده  قابل قبول و قانع‌کننده است.  در هر حال چه اوبر در پیشرفت تکنولوژی خود موفق باشد چه شکست بخورد، همه ما در جاده دنیای‌ اوبر قدم گذاشته‌ایم.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید