بر اساس آمارهای بانک جهانی

کدام کشورها بالاترین سرانه آب آشامیدنی دنیا را دارند؟

کدخبر: ۱۵۱۱۹۷
ایسلند صد برابر میانگین جهانی از منابع آب شیرین تجدیدپذیر بهره می‌برد.
کدام کشورها بالاترین سرانه آب آشامیدنی دنیا را دارند؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بانک‌جهانی، در ایسلند به ازای هر نفر معادل بیش از 200 استخر شنای المپیک آب شیرین تجدیدپذیر وجود دارد. این در حالی است که 1.6 میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که با بحران کمبود آب مواجهند و گزارش‌ها حاکی از آن است که این میزان در دو دهه آینده دو برابر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 سطح آب شیرین تجدیدپذیر سالانه در آسیای مرکزی به 1700 مترمکعب به ازای هر نفر برسد که کمتر از حجم یک استخر خواهد بود.

بر اساس این گزارش پس از ایسلند با سرانه 520 هزار مترمکعبی، کشور گویان در همسایگی ونزوئلا و کلمبیا با 320 هزار مترمکعب به ازای هر نفر و سورینام به 180 هزار مترمکعب برای هر نفر بیشترین سرانه آب آشامیدنی را در دنیا در اختیار دارند. بوتان، گابن و پاپوآ گینه‌نو نیز رتبه‌های بعدی را از این لحاظ تصاحب کرده‌اند.
بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی در سال 2014، سرانه آب آشامیدنی تجدیدپذیر ایران 1640 متر مکعب گزارش شده است که در خاورمیانه پس از ترکیه با سرانه 2930 مترمکعبی در رده دوم قرار دارد.

آمریکا با 8840 مترمکعب آب آشامیدنی به ازای هر نفر وضعیت چندان مناسبی نسبت به کشور همسایه خود کانادا ندارد. سرانه آب آشامیدنی کانادا بیش از 80 هزار مترمکعب است. این در حالی است که متوسط سرانه آب آشامیدنی تجدیدپذیر در دنیا 5925 مترمکعب گزارش شده است. در میان کشورهایی که آمار آنها موجود است، بحرین با سرانه 3 مترمکعبی کمترین میزان آب آشامیدنی را دارد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید