ورود یوآن به ارزهای ذخیره صندوق بین‌المللی، تهدیدی برای دلار

کدخبر: ۱۵۱۲۵۷
در ماه اکتبر، یوآن چین به فهرست ارزهای ذخیره بین‌المللی صندوق بین‌المللی پول اضافه خواهد شد و روسیه و چین درصدد هستند تا با هموار کردن مسیر برای مبادله با ارزهای ملی، دلار را از مبادلات دوجانبه تجاری کنار بزنند.
ورود یوآن به ارزهای ذخیره صندوق بین‌المللی، تهدیدی برای دلار
یوآن روز به روز در حال تبدیل شدن به یک ارز بین المللی در جهان است. در ماه اکتبر سال جاری قرار است یوآن چین به فهرست ارزهای ذخیره بین المللی صندوق بین المللی پول افزوده شود.
 
روز گذشته و تنها یک روز مانده به آغاز برگزاری نشست اقتصاد شرقی در روسیه، شورای اقتصادی چین و روسیه نشستی را با هدف تقویت مناسبات این دو کشور برگزار کرد.
 
در حال حاضر این شورا شامل 27 موسسه مالی روس و 29 موسسه مالی چینی است.
 
هدف از تشکیل این شورا هموار کردن مسیر برای مبادله دو کشور بر اساس ارزهای ملی آنها است.
 
چین و روسیه به طور جدی در کمر بند اقتصادی و ساخت زیر ساخت‌های جاده ابریشم ورود کرده و انتظار می‌رود روسیه به همراه دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این پروژه حضور داشته باشد.
 
اندرو ایوانوف، دبیر بخش تأمین مالی تجارت سبربانک روسیه، معتقد است در طرح‌های احیای پروژه جاده ابریشم، مبادلات دو یا چند جانبه کشورها در پروژه جاده ابریشم بر مبنای ارزهای ملی آنها باید در این همکاری لحاظ شود.
 
وی تأکید کرد مبادله کشورها بر اساس ارزهای خود از اهمیت ملی برخودار است.
 
وی ادامه داد چین در حال تقویت جایگاه اقتصادی خود در جهان است و سهم خود را در تجارت روسیه از 11.4 به 13.5 درصد افزایش داده است.
 
از سوی دیگر ساختار صادراتی چین در حال تغییر است و روسیه در حال افزایش واردات محصولات با فنآوری بالا از چین است که شامل تجهیزات مدرن و ماشین آلات صنعتی است.
 
اوانوف معتقد است که چین در حال پیشرفت در حوزه مالی جهانی نیز هست و یوآن این کشور در حال تبدیل شدن به یک ارز بین المللی واقعی است.
 
بنا به آمارهای سوئیفت، یوآن در حال حاضر سومین ارز پر کاربرد در جهان است و قرار است در ماه اکتبر نیز به فهرست ارزهای ذخیره صندوق بین المللی پول اضافه شود.
 
در ماه نوامبر سال 2015، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول، اعلام کرد برای اولین بار در 35 سال گذشته این صندوق فهرست ارزهای ذخیره خود را افزایش خواهد داد.
 
با این اقدام یوآن در کنار پوند، یورو، دلار، و ین به عنوان ارزهای ذخیره بین المللی قرار خواهد گرفت.
 
این تصمیم صندوق بین المللی پول، پس از اجرای سیاست‌های اقتصادی از سوی دولت چین در جهت آزاد سازی مبادلات ارزی یوآن صورت گرفت.
 
بانک‌های دو کشور نیز نقش مهمی‌در ترویج مبادلات روبل-یوآن بین دو کشور خواهند داشت  چرا که می‌توانند با حمایت از مبادلات بر مبنای یوآن یا روبل یوآن را به عنوان ابزار مبادله ای قابل استناد معرفی کنند.
 
میخاییل پاولوف، معاون بانک آسیا اقیانوسیه، معتقد است که برخی عوامل از گسترش مبادلات بر مبنای یوآن بین روسیه و چین جلوگیری کرده اند که از جمله آنها کاهش رشد اقتصادی روسیه و تحریم‌های غرب علیه این کشور بوده است.
 
در شرایط کنونی پیش بینی می‌شود با بهبود وضعیت اقتصادی روسیه و با توجه به امضا تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری اقتصادی بین روسیه و چین ، شرایط برای گسترش مبادلات یوآن-روبل هموارتر شود.
 
هم اکنون بانک‌های روسیه به دقت پیگیر روند ورود و گسترش نفوذ یوآن در بازار بین المللی هستند و به عنوان مثال سبربانک این کشور قصد دارد تا در سال 2017 اوراق قرضه به یوآن را منتشر کند.
 

منبع: فارس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید