هاشمی: روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری شجاع‌تر می‌شود

کدخبر: ۱۵۱۳۰۴
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «مزاحمت‌ها نمی‌گذارد حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور کار خود را انجام دهد»، گفت: انشاءالله ایشان به دور بعدی می‌آید و دور بعدی شجاع‌تر کارهایش را انجام می‌دهد.
هاشمی: روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری شجاع‌تر می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، اکبر هاشمی رفسنجانی، در گفت و گویی با سایت شخصی خود به سوالاتی پیرامون مسائل مختلف مبتلابه ایران و عملکرد دولت حسن روحانی پاسخ داد که بخش‌ها مهم آن در ادامه می‌آید:

- زمانی که من نامزد {انتخابات ریاست‌جمهوری} شدم، آقای روحانی اصرار داشتند که بروند و می گفتند که الان لزومی ندارد که من باشم و من هم کمک می کنم. من گفتم: بمانید، یا شما پیروز می شوید و یا من و هر کدام که پیروز شدیم، از دیگری حمایت می کنیم. در موقع خوبی هم انجام شد. عقاید من هم با آقای روحانی نزدیک است و تفاوتی ندارد.

- آنچه را من می دانم، این است که مردم ما خیلی خوب می فهمند. همین انتخابات اسفند مگر چه بود؟ با اینکه این همه رد صلاحیت کردند و این همه تبلیغ کردند و حرف های عجیب و غریب زدند، بهتر برگزار شد. مردم می فهمند که مصلحت شان چیست.

- اینکه آقای روحانی چه کار می تواند بکند، مهم است. من می دانم آقای روحانی صلاحیت دارد و می فهمد و می تواند با همین کابینه ای که توانسته تشکیل بدهد، کشور را بسازد. این کابینه ای که در مجلس مشکل داشت تا بتواند وزرایش را انتخاب کند. آقای روحانی با همین کابینه می تواند به اهداف برسد، مگر اینکه این مزاحمت ها نگذارد که دارد نمی گذارد. {مزاحمت‌ها} قدرت شان را کم می کند و نمی تواند مانور خودش را بدهد و خیلی چیزها هست که نمی تواند.

- من احتمال می دهم که انشاءالله ایشان به دور بعدی می آیند و دور بعدی شجاع تر کارهایش را انجام می دهد و ما گام بلندی را در 4 سال بعدی می بینیم.

- قبل از اینکه آقای روحانی بیایند، می دانستم رهبری می خواهند مسئله {هسته‌ای} حل شود. بالاخره اراده رهبری پشت قضیه بود. علی رغم این همه شیطنتی که می شد و رهبری هم گاهی به مذاکرات انتقاد می کردند، ولی تا آخر از اینها حمایت کردند و گاهی هم به حالت تقدیس رسید و به این صورت درآمد. ما هم پیشقدم بودیم و می خواستیم حل شود و خود آقای روحانی در مذاکرات قبلی در زمان آقای خاتمی بوده و تجربه ای هم داشت و همه زمینه ها مساعد شد و آقای ظریف از اوایلی که ما کار سیاسی خارجی را فعال کردیم، بوده و امکانات انسانی خوبی هم داشت. من فکر می کنم مثل یک تریلی بود که اینها را به دنبال خودش می کشید و مسیرش را عوض کرد. در هر جایی گیر می کرد، بن بست را می شکست، می خواست به جایی برسد.

-{در پاسخ به اینکه آیا امکان فاصله گذاری بین عملکرد اوباما درباره برجام و ظلم های تاریخی که آمریکا به جمهوری اسلامی کرده، وجود دارد یا خیر؟} بله، دارد. ولی من نمی خواهم در اینجا حرفی بزنم. اینکه چرا نمی شود بحث دیگری است. به نظرم کاملا دارد. آمریکا هم بشر است و آنها هم منافعی دارند و آنها هم می خواهند که ما با آنها کار کنیم. مردم آمریکا هم دل شان می خواهد که با هم کار کنیم. آنها می ترسند که وقتی ما با آنها کار نکنیم، روسیه، چین و هند به اندازه کافی وقتی که تحریمی نباشد، زمینه هایی برای کار هستند. آنها همه اینها را محاسبه می کنند. به نظرم امکان دارد که جبران کنند. نمی خواهم بگویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید