رشد کم عمق شاخص کل بورس +نمودار

کدخبر: ۱۵۱۳۳۰
امروز دوشنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص افت رشد ناچیزی را تجربه کرد. این شاخص با رشد 12.7 واحدی خود، در انتهای معاملات در ارتفاع 76 هزار و 522 واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، امروز دوشنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص افت رشد ناچیزی را تجربه کرد. این شاخص با رشد 12.7 واحدی خود، در انتهای معاملات در ارتفاع 76 هزار و 522 واحدی قرار گرفت. در جریان معاملات امروز نمادهای «تاپیکو»، «شبندر»، «اخابر»، «شپنا» و «شبریز» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «حکشتی» و «وغدیر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.

علیرضا مستقل در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: بازارامروز نسبت به روزهای گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بود و روند متعادل‌تری داشت. در این بازار تنها پالایشی‌ها بودند که مثبت عمل کردند، معاملات این گروه مثبت بود و حتی در این گروه، نمادهایی مثل «شتران» و «شبریز» صف خرید شدند.

این کارشناس بازار سهام گفت: البته به نظر می‌رسد که بازار در کوتاه‌مدت بیشتر اسیر نوسانات مقطعی شده است و وجود شایعات به این مساله دامن زده است. مثلا عدم ارائه گزارش‌های مناسب سه‌ماهه برای «شبندر»، اصلاح قیمت‌ها برای این نماد‌ و... وجود دارد که این شایعات در گروه پالایشی بیشتر مطرح بود.

او گفت: مدتی است که بازار روند نزولی در پیش گرفته، هرچه قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا کند، فشار فروش کمتر می‌شود. حجم معاملات نیز، کاهش پیدامی‌کند. از این رو بازار در این مدت نزولی بوده است اما از طرفی این روند به علت مسائلی است که در بازار سرمایه بیان می‌شود و حتی ممکن است بسیاری از آنها واقعی و عملی نباشند و بالعکس. مثلا در حال حاضر پایان سال مالی اکثر کارگزاری‌هاست و کارگزاری‌ها باید به تسویه اعتبارات مشتریان خود بپردازند در حالی‌که اجبار خاصی به این مساله نیست و می‌توانند این موضوع را به بعد موکول کنند و... . به هرحال این موضوعات در بازار جهت‌دهنده اصلی نیستند. اما از آنجاکه بازار ضعیف است، این مسائل می‌توانند عاملی برای منفی بازار باشند. 

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: همچنین p/e بازار حدود هفت است که نشان می‌دهد کلیت بازار گران است و جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در بازار نیست، البته همچنان سهم‌هایی هستند که می‌توان بر آنها سرمایه‌گذاری کرد.

مستقل افزود: در حال حاضر معاملات تراکمی و بلوکی در بازار بیشتر انجام می‌شود و سهم‌ها به ندرت به فروش می‌روند و در مجموع این روزها بازار نوسانی عمل می‌کند و به نظر می‌رسد باید تکلیف یک‌سری سیاست‌ها، نظیر نرخ‌های بانکی و بین‌ بانکی و... مشخص شود تا شرایط بازار بهبود یابد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید