امضای ماجراساز روحانی پای برنامه ششم/ اختلاف‌نظر در مجلس درباره تغییر محتوای برنامه ششم / احتمال تاخیر در تصویب برنامه قوت گرفت

کدخبر: ۱۵۱۳۶۳
امضای روحانی پای برنامه ششم توسعه، تصویب این برنامه را با ماجرای جدیدی مواجه کرده است. برخی از نمایندگان می‌گویند محتوای برنامه تغییر نکرده و روند پیشین بررسی برنامه در مجلس ادامه می‌یابد، اما برخی دیگر می‌گویند در لایحه روحانی جداول و احکام تغییر کرده و روند بررسی باید از سر گرفته شود.
امضای ماجراساز روحانی پای برنامه ششم/ اختلاف‌نظر در مجلس درباره تغییر محتوای برنامه ششم / احتمال تاخیر در تصویب برنامه قوت گرفت

به گزارش اقتصادنیوز، ماجرای بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه با وجود نزدیکی به زمان ارائه لایحه بودجه سال 96، سر پایان ندارد. در آخرین ماجرا، امضای روحانی پای لایحه تقدیمی به مجلس بحث‌برانگیز شده و برخی از نمایندگان می‌گویند روند بررسی برنامه در کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق و مجلس باید از سرگرفته شود. این در حالی است که از یک طرف نمایندگان مجلس در تعطیلات تابستانی هستند و از سوی دیگر دولت تنها سه ماه تا تقدیم لایحه بودجه 96 به مجلس زمان دارد. برنامه ششم توسعه سندبالادستی تدوین بودجه 96 است.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تمدید ​زمان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون اقتصادی شده‌اند. 

ماجرای امضای روحانی از جایی آغاز شد که پس از اعتراض نمایندگان مجلس دهم به کامل نبودن لایحه برنامه ششم، لایحه جدیدی که دولت به مجلس دهم داد، با امضای محمدباقر نوبخت به مجلس رفت. همین مساله باعث انتقاد برخی از نمایندگان شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی عدم امضای روحانی را «ایرادی شکلی» دانسته و از نمایندگان خواسته بود کار بررسی لایحه برنامه ششم را ادامه دهند تا این ایرادات برطرف شود.

اما نمایندگان خواستار امضای روحانی پای لایحه برنامه ششم توسعه بودند. پافشاری نمایندگان بالاخره جواب داد و 14 شهریورماه (روز گذشته) سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از ارسال نامه رئیس جمهور خطاب به رئیس مجلس مبنی بر اصلاحات لایحه احکام برنامه ششم توسعه خبر داد.

اختلاف نظر نمایندگان بر سر تغییر محتوای برنامه
به گزارش اقتصادنیوز اما تنها یک روز بعد از امضای روحانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در لایحه جدیدی که روحانی به مجلس فرستاده برخی از جداول و احکام تغییر کرده و برای همین باید برنامه ششم مجددا روند بررسی را از ابتدا در مجلس طی کند.

یعنی این لایحه باید 5 روز توسط نمایندگان، 10 روز توسط کمیسیون‌های تخصصی و 3 هفته در کمیسیون تلفیق بررسی شود و البته این روزها، منهای روزهای تعطیل در مجلس است. این در حالی است که کار بررسی لایحه‌ای که با امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس رفته بود نزد نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی تمام شده و کمیسیون تلفیق برنامه هم تشکیل شده بود.

با این احتساب اگر گفته محمدرضا پورابراهیمی صحت داشته باشد، دولت برای رجوع به برنامه ششم برای تدوین لایحه بودجه سال 96 به مشکل خواهد خورد و احتمالا مجبور شود لایحه بودجه سال آتی را با تاخیر به مجلس ارسال کند.

پورابراهیمی به سایت خبری مجلس (خانه ملت) گفته: مقرر شده بود اشکالات شکلی لایحه برنامه ششم توسعه رفع و این لایحه با امضای رئیس جمهور به مجلس ارسال شود، اما برنامه ارائه شده از لحاظ محتوایی نیز تغییرکرده است و چون اعداد و ارقام تغییر کرده در نتیجه باید کار بررسی در کمیسیون‌ها مجددا انجام شود.

وی گفته: با توجه به تغییرات اعمال شده در برنامه ششم، نامه‌ای هم به لاریجانی ارسال شده و مساله تغییر برنامه و ضرورت بررسی مجدد آن عنوان شده است. به گفته پورابراهیمی، از لاریجانی درخواست شده زمان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون اقتصادی تمدید شود.

این اظهارات پورابراهیمی در حالی است که سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفته به غیر از اینکه امضای رئیس جمهور به جای امضای نوبخت در ذیل لایحه برنامه ششم توسعه قرار گرفته است تغییرات عمده ای در این لایحه دیده نمی‌شود.

محمد خدابخشی گفته تغییرات انجام شده بسیار اندک است. مثلا تحقق نرخ بیکاری 7 درصدی از این لایحه حذف شده اما تغییرات خاصی در منابع مالی سرمایه‌گذاری‌ها برای تحقق اهداف اقتصادی دیده نمی‌شود.

با وجود این اختلاف‌نظری که از ابتدا در میان مجلس و دولت و اکنون میان خود نمایندگان با هم و با دولت دیده می‌شود، مشخص نیست سرنوشت برنامه ششم چه خواهد شد. آیا این برنامه در موعد مقرر تصویب می‌شود که مبنای بودجه 96 قرار بگیرد یا خیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید