وضعیت مبادلات ایران و کشور میهمان امروز لاریجانی/صادرات گل و غنچه و اسانس گل محمدی به فرانسه

کدخبر: ۱۵۱۴۳۳
گل و غنچه و اسانس گل محمدی از جمله اقلام عمده صادراتی ایران به فرانسه و قطعات تولید اتومبیل و انواع دارو نیز از اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور هستند.
وضعیت مبادلات ایران و کشور میهمان امروز لاریجانی/صادرات گل و غنچه و اسانس گل محمدی به فرانسه
فاطمه شیرزادی:

کلود بارتلون، رئیس مجلس فرانسه به دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از شب گذشته برای سفری چهار روزه وارد تهران شده است.

علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در بدو ورود رئیس مجلس فرانسه به تهران از وی استقبال کرد و در دیدار با او بر توسعه روابط دو جانبه تأکید کرد و همچنین گفت: همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور ایران و فرانسه یکی از مهم‌ترین محورهای این سفر خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز، اما در حال حاضر روابط تجاری و مبادلات دو کشور ایران و فرانسه چه وضعیتی دارد؟ طی سال‌های دولت یازدهم مبادلات تجاری دو کشور چگونه است؟ ایران و فرانسه بیشتر چه کالاهایی با یکدیگر مبادله می‌کنند؟

بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا 14 شهریورماه ایران معادل 435 میلیون و 676 هزار دلار کالا از فرانسه وارد کرده است. این در حالی است که مجموع ارزش واردات ایران از فرانسه در سال 92 معادل 731 میلیون و 200 هزار دلار، در سال 93 معادل 528 میلیون و 900 هزار دلار و در سال 94 معادل 652 میلیون دلار بوده است.

ارزش کل صادرات ایران به فرانسه نیز در چهارماهه آغازین سال جاری معادل هفت میلیون و 900 هزار دلار، در سال 92 معادل 29 میلیون و 900 هزار دلار، در سال 93 معادل 31 میلیون و 800 هزار دلار و در سال 94 معادل 18 میلیون و 700 هزار دلار است.

ایران و فرانسه چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
اقلام عمده صادراتی ایران به فرانسه در سال 94 عبارتند از: «مغز پسته»، «مصنوعات ریخته‌گری از چدن، آهن یا فولاد»، «اجزا و قطعات کلاچ»، «زعفران در بسته‌بندی بیش از 30 گرم»، «ماشین‌های گریز از مرکز»، «تیزابی بی‌دانه»، «کف‌پوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان»، «گلاب استحصالی از گل محمدی»، «ماشین آلات تصفیه گازها» و «اسانس روغنی از گل محمدی».

«فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی»، «اسانس‌های روغنی غیر از اسانس روغنی گل محمدی»، «انگوری بی‌دانه (انگور خشک‌کرده)»، «خرما مضافتی تازه یا خشک کرده»، «گل و غنچه گل،‌ برای دسته گل یا برای زینت، خشک‌کرده،‌ سفیدکرده، رنگ‌کرده، آغشته یا آماده شده به نحوه دیگر»، «صمغ عربی طبیعی»، «سایر شیره‌ها و عصاره‌های نباتی» و «سایر سبزیجات خشک‌شده» نیز از دیگر اقلام عمده صادراتی ایران به فرانسه در همین بازه زمانی هستند.

اقلام عمده وارداتی ایران از فرانسه در سال 94 نیز عبارتند از: «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل»، «سایر امینوالکل- فنل‌ها، امینو – اسید – فنل‌ها و سایر ترکیبات امینه با عامل اکسیژنه غیرمذکور»، «داروهای دارای هورمون‌ها»، «مکمل‌های دارویی»، «پیریدن و املاح آن»، «داروهای حاوی آلکالوئید»، «محورهای محرک با دیفرانسیل، حتی مجهز به سایر اجزای تشکیل‌دهنده انتقال نیرو، برای سواری، سواری کار، وانت و تراکتور کشاورزی»، «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نوردشده»، «داروهایی که تولید داخلی ندارند» و «داروهای حاوی ویتامین‌ها».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید