افزایش تردید معامله‌گران درباره احتمال توافق بر سر فریز تولید نفت

کدخبر: ۱۵۱۵۰۹
یکی از بزرگترین معامله‌گران کالای دنیا در خصوص حصول توافق میان تولیدکنندگان نفت دنیا برای کاهش تولید به منظور افزایش قیمت نفت ابراز تردید کرد.
افزایش تردید معامله‌گران درباره احتمال توافق بر سر فریز تولید نفت
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ،‌ دیوید فایف، رئیس مرکز تحقیقات گشوره گانور اعلام کرد: «در حالی که مذاکرات در خصوص فریز تولید نسبت به نشست دوحه در اوایل سال جاری بسیار آسان‌تر است، با وجود این حصوص توافق در نشست الجزایر نیز بعید به نظر می‌رسد. تولیدکنندگان به دنبال اقداماتی برای کمک به بازار هستند اما عربستان سعودی اعلام کرده نیازی به محدود کردن تولید نیست و روسیه نیز اظهار داشته که در خصوص نیاز به کاهش تولید مردد است.»

فایف در کنفرانس نفتی آسیا-پاسیفیک در سنگاپور اعلام کرد: «توافقی حاصل نخواهد شد؛ اما به این معنا نیست که مذاکرات به بازار آسیبی می‌زند چرا که مذاکره به خودی خود همواره از قیمت‌ها حمایت می‌کند.»

از اوایل آگوست قیمت نفت بیش از 10 درصد رشد داشته که این رشد ناشی از گمانه‌زنی‌ها در خصوص توافقی بین‌المللی برای محدود کردن تولید نفت میان تولیدکنندگان بزرگ جهانی به منظور کاهش عرضه مازاد بوده است. با وجود این، میل ایران به تقویت عرضه به سطوح قبل از تحریم‌های بین‌المللی و همچنین کمبود شفافیت از سوی عربستان و روسیه باعث شده تا تحلیلگران نسبت به حصول این توافق تردید داشته باشند. پیشنهاد قبلی برای تقویت قیمت‌ها در اوایل سال جاری بدون نتیجه به پایان رسید.

آرزوهای ایران
بر اساس اظهارات فایف، ایران روز به روز به آرزوی تولید روزانه 4 میلیون بشکه‌ای خود نزدیک‌تر می‌شود، سطحی که قبل از اعمال تحریم‌ها به آن رسیده بود. این عضو اوپک آماده است تا بیشتر تولید کند و در کنار آن به دنبال بازپسگیری سهم بازار است. 

در حالی که روسیه در مذاکرات الجزایر شرکت خواهد کرد، این کشور آماده است تا رکورد تازه‌ای در تولید به ثبت برساند. تولید نفت و میعانات گازی روسیه برای نخستین بار از سال 1991 به بالای 11 میلیون بشکه در روز رسیده است.

جاناتان کولک، رئیس بخش اوراسیای گروه معاملات نفتی ترافیگورا اعلام کرد: روسیه در سال 2016 روزانه 10.9 میلیون بشکه نفت تولید کرده و میانگین تولید در سال آینده به 11.3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. هزینه‌ تولید در سال جاری در حدود 19.21 دلار برای هر بشکه بوده و این در حالی است که 80 درصد از نفت تولیدی روسیه با قیمت‌های 20 دلار و بالاتر سودآور خواهد بود.

با وجود این، اوپک همچنین در حال تولید نفت در مقادیر کم‌سابقه‌ای است و کل تولید این گروه در ماه گذشته به 33.69 میلیون بشکه رسیده است. فایف گفت: اگر این گروه تولید خود را کاهش ندهد و روزانه 34 میلیون بشکه نفت خام تولید کند، پرشدن ذخایر در سراسر جهان ادامه خواهد داشت.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید