آزادسازی تجاری با حکم دیوان عدالت اداری/واردات خودروهای بالای 2500 سی سی مجاز شد

کدخبر: ۱۵۱۵۴۹
دیوان عدالت اداری، مصوبه سال 93 دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سی‌سی را باطل کرد، تا بدین ترتیب واردات این خودروها آزاد شود.
آزادسازی تجاری با حکم دیوان عدالت اداری/واردات خودروهای بالای 2500 سی سی مجاز شد

به گزارش اقتصادنیوز، دیوان عدالت اداری، مصوبه سال 93 دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سی‌سی را باطل کرد، تا بدین ترتیب واردات این خودروها آزاد شود.

آن طور که سایت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داده، دیوان عدالت اداری اعلام کرده که حجم موتور خودروها نشان دهنده لوکس بودن آنها نیست و چه بسا خودروهایی با حجم موتور پایین‌تر به دلیل امکانات بیشتر کالای لوکس محسوب می‌شوند.

این در حالیست که پیش از این، دولت در راستای اجرای سیاست‌های کلان کشور و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس به کشور و خارج شدن ارز از کشور ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2 هزار و 500 سی سی را تصویب کرد اما این مصوبه با 57 رای در دیوان عالی کشور باطل شد و ورود این خودروها به کشور آزاد شد.

با این حال امروز میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو گفته است: براساس رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری فقط خودروهایی که پیش از تصویب مصوبه دولت مبنی بر عدم ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی. به گمرک رسیده‌ است می‌توانند مجوز ورود به کشور را دریافت کنند.

وی به تسنیم گفته است: وی  گفت:  براساس رأی دیوان آن دسته از واردکنندگانی که خودروهای خود را پیش از ابلاغ این مصوبه وارد کرده و در گمرک قرار داشتند شکایاتی را برای ترخیص خودروها به دیوان مطرح کرده بودند که دیوان با بررسی این موضوع امکان ترخیص این خودروها را فراهم کرده است. رأی دیوان به هیچ عنوان به‌معنای لغو ممنوعیت واردات تمام خودروهای بالای 2500 سی‌سی نیست.

اما خبرگزاری‌های دیگر چندان این موضوع را تایید نکرده و به نقل از منابع مختلف خبر داده‌اند واردات خودروهای بالای 2500 سی سی مجاز شده است.

به جز ایلنا، فارس نیز گزارش داده است: طبق رأی دیوان عدالت اداری، مصوبه دولت در مورد ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مغایر با ماده 2 قانون توسعه حمل و نقل عمومی بوده و به همین دلیل این مصوبه دولت باطل است.

مهر نیز نوشته است: «طبق رای دیوان عدالت اداری، خودروهای توقیف شده در گمرک باید آزاد شوند و همچنین از این پس واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی آزاد خواهد بود. این رای دیوان عدالت اداری برای همه سازمان‌ها لازم‌الاجرا است و تصویب ممنوعیت واردات این نوع خودروها توسط دولت مغایر با قانون تلقی شده است.»

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این مورد به مهر گفته است: «متاسفانه بدلیل ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، بازار سیاه و کاذبی برای این خودروها به وجود آمده و قیمت خودروهای موجود به واسطه عدم ورود خودروهای مشابه، به شدت در بازار افزایش پیدا کرده بود. با ممنوعیت ورود این خودروها نیاز بخشی از جامعه که خواستار خودروهای دارای حجم موتور بالا بودند سرکوب شد و درخواست ما این بود که به این نیاز توجه کرده و از ایجاد بازار کاذب جلوگیری شود.»

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه یکی از معایبی که این خودروها از دیدگاه عموم دارد، قیمت بالا و مصرف سوخت این خودروها است، اظهار کرد: از بابت مصرف سوخت نگرانی‌هایی وجود دارد اما خودروهای جدید با وجود حجم موتور بالا، مصرف سوخت پایینی دارند و مصرف سوخت پایین این خودروها در مدل‌های جهانی به عنوان پارامترهای تشویقی در خودروهای لوکس شناخته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید