رئیس کل گمرک:

بزرگترین بانک اطلاعات مبارزه با فساد آماده شد / سامانه جامع گمرکی جعل پروانه کاغذی و فیش بانکی را از بین برد

کدخبر: ۱۵۱۵۷۳
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: همه کشفیات قاچاق کانتینری هفته های اخیر به کمک سامانه جامع گمرکی صورت گرفت و جعل فیش های بانکی و پروانه های کاغذی در گمرک نیز به صفر رسید.
بزرگترین بانک اطلاعات مبارزه با فساد آماده شد / سامانه جامع گمرکی جعل پروانه کاغذی و فیش بانکی را از بین برد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، «مسعود کرباسیان» در بازدید معاون حقوقی رئیس جمهور از سامانه جامع گمرکی افزود: در سال های گذشته شاهد جعل هزارها میلیارد ریال فیش های بانکی در گمرک بودیم.

وی بیان داشت: در گذشته صدور پروانه های کاغذی موجب فساد شده بود و برخی با تاسیس دفترهایی در بندرعباس پروانه های کاغذی گمرک را جعل می کردند.

رئیس کل گمرک افزود: بزرگترین بانک اطلاعات مبارزه با فساد و شفافیت برای دسترسی مردم و نهادهای نظارتی آماده کردیم.

کرباسیان گفت: اینک با کمک سامانه جامع گمرکی 35 نوع عوارض به صورت الکترونیکی اخذ و دریافتی های گمرک به طور آنلاین (برخط) با بانک کنترل می شود. همچنین با استفاده از این سامانه شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه امکان پذیر شده است.

این مسئول ادامه داد: الکترونیکی شدن فرایند گمرکی علاوه بر پیشگیری از جعل اسناد و تقلب های تجاری، رهگیری تخلف احتمالی را امکان پذیر کرده است.

کرباسیان اضافه کرد: با توجه به ثبت هوشمند اطلاعات اظهاری صاحبان کالا و دریافت اسناد به روش الکترونیکی و حتی ثبت نظر ارزیاب و کارشناس به صورت سیستمی، هر گونه تخلف احتمالی صاحبان کالا و حتی کارکنان قابل شناسایی است.

وی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را یک فناوری بومی توصیف کرد.

مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در این بازدید ابراز امیدواری کرد الکترونیکی شدن فرایندهای گمرکی افزون بر تسهیل و توسعه تجارت خارجی، بیش از پیش در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی موثر باشد.

سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهرماه 1393 با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمرکی موجب شفافیت و سلامت تجارت می شود و با همکاری سازمان های مرتبط، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم می کنند، آسان تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان تنگ تر می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید