تب بازار نفت فروکش کرد/نفت برنت 49 دلار

کدخبر: ۱۵۱۶۰۲
در پی برداشت سود سرمایه‌گذاران در روز جمعه و پس از صعود چهار درصدی در روز گذشته، قیمت نفت مجددا با افت مواجه شد. 
تب بازار نفت فروکش کرد/نفت برنت 49 دلار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت که در این هفته در حدود شش درصد افزایش قیمت داشتند و در آستانه ثبت بیشترین رشد هفتگی خود در سه هفته اخیر و پس از دو هفته افت قرار گرفتند. این در حالی است که عربستان و روسیه، دو تولیدکننده بزرگ دنیا در روز دوشنبه با همکاری برای تثبیت بازار نفت موافقت کردند.

قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر با افتی 62 سنتی به 49 دلار و 37 سنت رسید. این معیار جهانی برای نخستین بار در دو هفته گذشته، در روز پنجشنبه حتی به بالای 50 دلار نیز رسیده بود. همچنین هر بشکه نفت آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر نیز با 52 سنت کاهش 47 دلار و 10 سنت معامله شد. 
 
پس از این که تحلیلگران مورگان استنلی اعلام کردند که تعادل عرضه و تقاضا احتمالا با تاخیر مواجه شود، نفت تحت فشار قرار گرفت.

مورگان استنلی در یادداشتی نوشت: « ما پیش‌ّینی خود را از به تعادل رسیدن بازار در اواسط سال 2017 تغییر نمی‌دهیم، ولی سطح عقیده ما در حال سقوط است. بار دیگر، ما شاهد افزایش احتمال تحولات نزولی غیرمنتظره متعددی هستیم که ممکن است به تعادل رسیدن بازار را تا اواخر سال 2017 و یا حتی تا سال 2018 به تعویق بیاندازد.» 

پس از اینکه آمار ذخایر نفتی آمریکا نشان داد که موجودی این ذخایر در هفته گذشته با افتی 14.5 میلیون بشکه‌ای به 511.4 میلیون بشکه رسیده است، قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه به شدت افزایش یافته بود. این کاهش موجودی، بزرگترین افت هفتگی ذخایر نفتی از ژانویه 1999 بوده است.

معامله‌گران اعلام کردند در حالی که تخلیه محموله‌های نفتی در تگزاس و لوئیزیانا با تاخیر مواجه شده، میزان واردات نفت آمریکا سقوط کرده است.شرکت‌کنندگان در بازار اعلام کردند پس از بزرگترین آزمایش هسته‌ای از سوی کره‌شمالی، اثر قابل‌توجهی از سوی خطرات فزاینده جئوپولیتیک بر بازار نفت ایجاد نشده است. 

بازار همچنان منتظر نشست غیررسمی اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک نظیر روسیه در الجزایر است. 
 
آمار جدید نشان می‌دهد، رشد شدید تولید نفت ایران، در سه ماه گذشته متوقف شده است. موضوعی که نشان می‌دهد تهران ممکن است در برآورده کردن برنامه خود برای افزایش تولید به سطوح قبل از تحریم‌ها دچار مشکل شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید