«بزرگ بازار» در «تجارت‌فردا»/برجسته‌ترین اقتصاددانانی که تاکنون به ایران آمده‌اند

کدخبر: ۱۵۱۶۲۸
پرفروش‌ترین هفته‌نامه اقتصادی ایران در شماره جدید خود به اقتصاددانان برجسته‌ای پرداخته که تاکنون به ایران آمده‌اند و کمتری خبری در مورد این حضور آنها منتشر شده است. بهانه این کار تجارت‌فردا، حضور پل میلگرام، استادمطرح دانشگاه استنفورد و یکی از بخت‌های اصلی نوبل در تهران بوده است.

پرفروش‌ترین هفته‌نامه اقتصادی ایران در شماره جدید خود به اقتصاددانان برجسته‌ای پرداخته که تاکنون به ایران آمده‌اند و کمتری خبری در مورد این حضور آنها منتشر شده است. بهانه این کار تجارت‌فردا، حضور پل ميلگرام، استادمطرح دانشگاه استنفورد و يكی از بخت‌های اصلی نوبل در تهران بوده است.

این مجله با انتشار تصویری از پل ميلگرام تیتر زده است: «بزرگ بازار».

بر روی جلد این مجله همراه با تصویر میلگرام نوشته شده است: «پل میلگرام، سرشناس‌ترین متخصص بازار حراج و پرارجاع‌ترین اقتصاددان نظریه‌ بازی به تهران آمد و برای اقتصاددانان ایرانی از تازه‌ترین یافته‌های اقتصاد خرد گفت».

تجارت فردا همچنین در شماره 192 خود برای نخستين بار جزئياتی از سفر ميلتون فريدمن، گری بكر و توماس پيكتی به ایران را منتشر کرده است.

در معرفی شماره 192 هفته‌نامه تجارت‌فردا آمده است: «پل میلگرام اقتصاددانی سرشناس و پیشرو است که بسیاری او را شایسته دریافت جایزه نوبل می‌دانند. او هفته گذشته به تهران آمد و در چند مرکز علمی سخنرانی کرد. تخصص اصلی این اقتصاددان ۶۸ساله آمریکایی که در بسیاری از نشریات اقتصادی از او به عنوان یکی از پرکارترین اقتصاددانان جهان نام می‌برند، در نظریه بازی، نظریه حراج و استراتژی قیمت‌گذاری است. او از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون در سمت استاد در دانشگاه استنفورد آمریکا مشغول به کار است و یکی از تاثیرگذارترین اقتصاددانان حال حاضر این رشته محسوب می‌شود.

سفر اخیر میلگرام به تهران این پرسش را در ذهن ما مطرح کرد که به جز او، چند اقتصاددان و نظریه‌پرداز مطرح در سطح او به ایران سفر کرده‌اند. پرس و جوی ما به نتایج جالبی منجر شد از جمله اینکه متوجه شدیم میلتون فریدمن، گری بکر و حتی توماس پیکتی هم به ایران سفر کرده‌اند در حالی که اطلاعات بسیار کمی از سفر آنها به ایران منتشر شده یا درباره این سفرها اطلاع‌رسانی نشده است. میلتون فریدمن در کتاب خاطراتش درباره سفر به تهران نوشته اما به مسائل کاری اشاره نکرده است. درباره سفر گری بکر به ایران نیز آنچه اطلاع داریم برگرفته از اظهاراتی است که خانم گیتی نشأت، همسر ایرانی او به اطلاع ما رسانده و توماس پیکتی هم در پاسخ به ای‌میل یک اقتصاددان ایرانی اشاره کرده که به تهران سفری داشته اما از جزییات این سفر چیزی منتشر نکرده است.

با این حال اقتصاددانان سرشناس دیگری همچون دیوید لیمپتون معاون صندوق بین‌المللی پول، جانلوکا بنینو استاد اقتصاد بین‌الملل مدرسه اقتصاد لندن، فابیو کانوا متخصص اقتصادسنجی و پیرپائولو بنینو متخصص اقتصاد کلان پیشرفته هم در سال‌های گذشته به ایران سفر کرده‌اند اما هیچ‌کدام شهرت یالمار شاخت، میلتون فریدمن، گری بکر، توماس شلینگ، توماس پیکتی و در نهایت، پل میلگرام را نداشته‌اند.»

شماره 192 هفته‌نامه تجارت‌فردا شنبه 20 شهریور ماه امسال بر روی کیوسک‌های مطبوعاتی قابل دسترس است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید