اقتصاد استرالیا، 25 سال بدون رکود

کدخبر: ۱۵۱۶۳۹
آخرین تجربه رکود اقتصادی استرالیا مربوط به زمانی است که مایلی سایروس، خواننده جوان آمریکایی متولد نشده بود و اتحاد جماهیر شوروی هنوز پا برجا بود.
اقتصاد استرالیا، 25 سال بدون رکود
حامد صاحبی: آخرین تجربه رکود اقتصادی استرالیا مربوط به زمانی است که مایلی سایروس، خواننده جوان آمریکایی متولد نشده بود و اتحاد جماهیر شوروی هنوز پا برجا بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان، از نیمه دوم سال 1991 اقتصاد استرالیا با وجود بحران مالی و دیگر شوک‌های نامطبوع به ندرت تزلزل پیدا کرده است. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که اقتصاد استرالیا در سه‌ماهه دوم سال جاری رشد چشمگیری داشته و به روند 25 ساله بدون رکودش ادامه داده است. بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، هیچ اقتصاد پیشرفته‌ای در جهان نبوده است که دو فصل متوالی افت کرده باشد. 

اقتصاد استرالیا که دارای منابع غنی است در 25 سال گذشته، بر اساس رونق چشمگیر بازار کالاهای اساسی که ناشی از تقاضای قدرتمند از سوی چین بوده، پیشرفت کرده است. راجیو بیسواس، اقتصاددان ارشد حوزه آسیا پاسیفیک در IHS Markit گفت: «رشد بدون رکود اقتصاد استرالیا در 25  سال گذشته همراستا با صعود چشمگیر اقتصاد چین بوده است.»

اما استرالیا نمی‌تواند تنها بر بخش معدن و صادرات مواد معدنی تکیه کند.  در حال حاضر اقتصاد چین با کمترین سرعت در 25 سال گذشته در حال رشد است و قیمت کالاها در چند سال گذشته از اوج خود تنزل پیدا کرده است.

اقتصاددانان می‌گویند، سرمایه‌گذاری در بخش معدن استرالیا سقوط کرده است اما دیگر بخش‌ها مانند بخش ساخت‌وساز و مخارج مصرف‌کننده این کمبود را جبران کرده است.

بانک مرکزی استرالیا با کاهش نرخ بهره به کمترین مقدار، نقش خود را ایفا کرده است. افت ارزش دلار استرالیا به رقابتی‌تر شدن صادرات و جذب توریست‌های خارجی کمک کرده است. همچنین  در سه‌ماهه اخیر دولت با افزایش شدید سرمایه‌گذاری عمومی به رشد اقتصادی کمک کرده است.

 با وجود برخی هشدارها در مورد بالا رفتن سطح بدهی، به طور کلی انتظار نمی‌رود اقتصاد استرالیا به این زودی‌ها دچار سقوط شود.
پل دالز،‌ اقتصاددان ارشد استرالیا و نیوزیلند کپیتال‌اکونومیکز گفت: « بعید است در چند سال آینده اقتصاد استرالیا با رکود مواجه شود، مگر اینکه اقتصاد چین یا بازار مسکن استرالیا دچار سقوط شود.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید