اسحاق جهانگیری:

ساخت فاز 2 و 3 نیروگاه بوشهر از دستاوردهای برجام است

کدخبر: ۱۵۱۶۸۵
معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران ضمن تداوم پایبندی کامل به تعهدات بین المللی خود تحت پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای، به تلاش جهت استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز در همه ابعاد آن از جمله پزشکی، کشاورزی، صنعتی و تولید برق ادامه خواهد داد.
ساخت فاز 2 و 3 نیروگاه بوشهر از دستاوردهای برجام است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (شنبه) در مراسم آغاز عمليات اجرايي احداث واحدهاي 2 و 3 نيروگاه اتمي بوشهر با اشاره به اينكه ظرفيت نيروگاه هاي كشور در حال حاضر بيش از 75 هزار مگاوات است، گفت: رشد متوسط سالانه مصرف برق در كشور معادل 6 درصد است و اين يعني بايد در سال 5 هزار مگاوات نيروگاه جديد در دست احداث داشته باشيم.

جهانگيري ضرورت كسب فناوري هاي برتر در حوزه انرژي، ايجاد تنوع در منابع تامين انرژي، ملاحظات زيست محيطي و صرفه جويي در منابع فسيلي را از جمله دلايل توجيهي براي ضرورت احداث نيروگاه هاي هسته اي كشور برشمرد و اظهار داشت: احداث نيروگاه اتمي و استفاده از فناوري هاي صلح آميز هسته اي در طي سالهاي گذشته، متاسفانه با نوعي سوء تفاهم و سوء برداشت و بهانه جويي برخي قدرت هاي بزرگ همراه بود و نياز كشور به انرژي هاي نو و زمينه هاي متنوع و كاربردهاي مختلف آن تحت الشعاع نگاه ها و قضاوت هاي سياسي واقع شد.

وي با اشاره به سخنان رئيس جمهور مبني براينكه هم بايد چرخ سانتريفيوژها بچرخد و هم چرخ زندگي مردم تصريح كرد: خوشبختانه با هدايت هاي مقام معظم رهبري و مديريت رئيس جمهور و با تلاش هاي ديپلمات هاي كاردان و متعهد كشورمان به خصوص جناب آقاي دكتر ظريف و جناب آقاي صالحي، پس از گفتگوهاي طولاني با شش قدرت بزرگ جهان، سند مهم برجام به امضا رسيد.

جهانگيري با بيان اينكه احداث واحدهاي هاي جديد در نيروگاه اتمي بوشهر يكي ديگر از مصاديق اراده راسخ و استقامت ستودني ملت ايران در استفاده از حقوق قانوني و استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز است، گفت: احداث اين گونه نيروگاه ها كه زمينه اجرايي آن در برجام پيش بيني شده است، در واقع يكي از نمادها و دستاوردهاي برجام به شمار مي آيد.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: احداث واحد جديد در نيروگاه اتمي بوشهر پايبندي روسيه به عنوان يكي از اعضاي برجام به اجراي اين توافق را نشان مي دهد و ضرورت پايبندي ساير طرف ها به اجراي تعهدات خود در چارچوب برجام نيز ضروري است.

وي تصريح كرد: ايران بار ديگر تاكيد مي كند كه پايداري برجام منوط به اجراي تعهدات ساير طرف ها در برجام، از جمله توسعه همكاري ها با ايران در استفاده از انرژي هسته اي و تسهيل انتقال فناوري هسته اي به ايران است.

جهانگيري با تاكيد براينكه افزايش تعداد نيروگاه هاي هسته اي ايران نياز كشور به تامين سوخت مورد نياز آنها را مورد تاكيد قرار مي دهد، افزود: از اين رو ايران مصمم است طبق برنامه هاي پيش بيني شده به تداوم تلاش هاي خود براي بهره مندي از حق برخورداري از چرخه كامل سوخت هسته اي ادامه دهد.

وي با تاكيد بر اينكه ايران از سرمايه گذاري خارجي در بخش هاي مختلف استقبال مي كند، اظهار داشت: در اين ميان انتخاب شركاي راهبردي براي كشور مبتني بر سه اصل عزت، حكمت و مصلحت از جمله كارهاي مهم و محوري است.

جهانگيري افزود: ما زمينه هاي زيادي براي همكاري با كشور بزرگ و همسايه روسيه داريم و روسيه را دوست و شريك راهبردي خود مي دانيم.

معاون اول رئيس جمهور گفت: پس از تكميل واحد اول نيروگاه بوشهر كه امروز تحويل قطعي و نهايي آن از طرف شركت روس اتم به متخصصان كشورمان انجام مي شود، احداث دو واحد نيروگاهي جديد با همكاري دولت فدراسيون روسيه طبق برنامه زمانبندي تعيين شده در يك بازه زماني ده ساله به انجام خواهد رسيد.

وي همچنين با اشاره به همكاري ايران و روسيه در جبهه مبارزه با تروريسم به خصوص در كشور سوريه گفت: ارتقای سطح همكاري در حوزه دفاعي ميان دو كشور نيز از اهميت زيادي برخوردار است كه تحويل سامانه دفاعي 300 s نمادي براي اين همكاري است.

در اين مراسم علی اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان نيز با بيان اينكه آغاز عمليات اجرايي واحدهاي جديد نيروگاه اتمي بوشهر صفحه تازه اي در روند فعاليت هاي صلح آميز ايران است گفت: با تعامل سازنده جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين الملل، فرصت توسعه بهره برداري از مزاياي فناوري هاي صلح آميز هسته اي فراهم شده است.

وي همچنين با اشاره به كساني كه سعي دارند اين گونه القا كنند كه صنعت هسته اي كشور با ركود مواجه شده است خاطرنشان كرد: آغاز عمليات اجرايي احداث اين دو واحد جديد پاسخي روشن و شفاف به اين افراد است چرا كه اين پروژه ها جز با اتكا به زيرساخت هاي ايجاد شده و غني سازي هاي صورت گرفته ميسر نخواهد بود و در حقيقت حكايت از نشاط صنعت هسته اي كشور دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید