عمق کم بازار در معاملات اولین روز هفته+نمودار

کدخبر: ۱۵۱۷۰۴
امروز شنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که طی انجام معاملات، شاخص 101 واحد افت کرد و در ارتفاع 76 هزار و 640 واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، امروز شنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که طی انجام معاملات، شاخص 101 واحد افت کرد و در ارتفاع 76 هزار و 640 واحدی قرار گرفت. در جریان معاملات امروز تمامی شاخص‌ها به جز شاخص بازار دوم در مسیر نزولی قرار گرفتند. همچنین نمادهای «شبندر»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی و نمادهای «تاپیکو»، «اخابر»، «همراه» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بازار گذاشتند. 

سید‌سلمان‌ نصیرزاده در این راستا به اقتصادنیوز گفت: عامل عمق کم این روزهای بازار، نبود جریانات نقدینگی در بازار است. در دوره‌های زمانی خاصی می‌بینیم که جریانات نقدینگی خوبی به بازار وارد می‌شود اما بعد از چند هفته بازار تهی می‌شود. در اینجا این نکته حایز اهمیت است که بازار سرمایه بخصوص بورس اوراق بهادار هنوز توان رقابت با بازارهایی امثال بازار پول را پیدا نکرده است.

این کارشناس بازار سهام افزود: همچنان جذابیت‌های بازار پول بیشتر از بازار سرمایه است. نرخ سودهایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم، توسط بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با نرخ‌های بالای 20 درصد به علاوه نرخ سودهای اوراق بدهی پرداخت می‌شود، نشان می‌دهد این بازار گوی سبقت از بازار سرمایه را ربوده‌ است.

او اظهار کرد: از آنجا که همچنان مولفه‌ها و متغیرهای اقتصادی تغییر چشم‌گیری نداشته و حتی از جانب دولت هم حمایت موثری از بازار سرمایه شکل نگرفته، فضایی در بازار سرمایه ایجاد شده که پول‌های کم‌ریسک و سرمایه‌گذارهای بزرگ با حجم نقدینگی‌های بالا ترجیح می‌دهند در بازار پول حضور داشته باشند.

نصیرزاده گفت: اما در راستای بازار امروز، باید گفت در بازار امروز هم مانند روزهای گذشته حجم معاملات حتی در گروه‌های بزرگ و موثر از جمله گروه خودرو، پالایشگاهی‌ها، گروه معدنی وسرمایه‌گذاری‌ها کم و با نوسانات منفی همراه بود.

او معتقد است:‌همانطور که در اواخر هفته گذشته مشاهده شد، بازار روندی مثبت در پیش گرفت اما در حقیقت قیمت‌ها کشش چندانی برای ادامه این روند نداشتند. ازهمین رو نبود پول‌های هوشمند مولفه و متغیر مهم بازار به شمار می‌روند. در حال حاضر نیز، اینکه چه زمانی پول‌‌های هوشمند و تازه‌نفس به بازار وارد می‌شود، می‌تواند از سوالات اصلی معامله‌گران حرفه‌ای باشد.

این تحلیلگر بازار سهام ادامه داد: از آنجا که در شرایط فعلی، عمق بازار اندک است، حمایت‌های موثری از بازار شکل نمی‌گیرد و در بحث اقتصاد داخلی نیز، متغیرهای قوی برای تغییر روند از مسیر رکود به مسیر رونق شکل نگرفته است، همچنان در بازار سرمایه جریان نقدینگی حرف اول را می‌زند. در این روزها نیز، عمدتا ورود نقدینگی‌ها به دلیل کسب سودهای کوتاه‌مدت به بازار صورت گرفته است. پس امیدی نیست که با ورود این نقدینگی‌ها، بازار روند پایداری داشته باشد.

نصیر زاده تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این روزها بازار محرک‌های خبری نداشته باشد، بنابراین انتظار می‌رود فضای بازار رکودی و فرسایشی باشد تا اینکه در اواخر شهریور و اوایل مهرماه فضای بازار با فرارسیدن گزارش‌های عمکرد شش‌ماهه بهتر شود.



اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید