بازوی تحقیقاتی مجلس آمار مرکز آمار را تایید نکرد

مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ رشد اقتصادی سال 94 را منفی اعلام کرد

کدخبر: ۱۵۱۷۷۳
مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ رشد اقتصادی سال 94 را در حالی منفی 0.4 ارزیابی کرده که پیش از این مرکز آمار ایران این نرخ را مثبت یک درصد اعلام کرده بود. در این شرایط بانک مرکزی نیز همچنان سیاست سکوت را در پیش گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که هنوز بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را اعلام نکرده، مرکز آمار ایران این نرخ را مثبت یک درصد اعلام کرده بود. اما مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی تحقیقاتی این قوه در گزارشی میزان نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را منفی 0.4 درصد ارزیابی کرده است.

در گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس ابتدا اشاره شده که «مركز آمار ايران، نرخ رشد اقتصادی سال 1394 را يك درصد و رشد بخش‌های كشاورزی، نفت، صنعت، ساختمان و خدمات را به ترتيب برابر با 5.4  3.6 ،منفی 0.3 ، منفی 16.4 و 0.2 درصد اعلام كرده است.»

پس از این مرکز پژوهش‌های مجلس چنین نقد کرده است: «ارائه آمار رشد اقتصادی سال 1394 بدون اينكه ارقام مطلق و رشد دوره‌های مشابه سال قبل ذكر گردد مي‌تواند براي سياستگذاران، تحليلگران و كاربران گمراه‌كننده باشد. در ضمن، بانك مركزی برخلاف رويه سال‌های اخير خود تاكنون برای سال 1394 هيچ رقمی اعلام نكرده است، اما گمانه‌زنی‌های غيررسمی حاكی از منفی بودن نرخ رشد اقتصادی برآوردی اين نهاد است. »

پس از این، مرکز پژوهش‌های مجلس حاصل ارزیابی‌های خود را چنین تشریح کرده است: «برآورد مركز پژوهش‌ها برای سال 1394 ،حاكی از رشد 4.5 درصد برای بخش كشاورزی، رشد 1.3 درصد برای بخش نفت، رشد منفی 2.7 درصد برای بخش صنعت، رشد منفی 14.7 درصد برای بخش ساختمان و رشد یک درصد برای بخش خدمات است. برآورد رشد اقتصادی نيز در سال 1394 در حدود منفی 0.4 درصد است. نكته قابل ذكر اينكه، با اجرايی شدن برجام در دو ماهه انتهايی سال 1394 ، رشد اقتصادی فصل چهارم سال گذشته برخالف سه فصل ابتدايی عددی مثبت است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید