بررسی «متغیر پنهان در سرمایه‌گذاری» در «تجارت‌فردا» / این کتاب چه توصیه‌هایی برای سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران دارد؟

کدخبر: ۱۵۱۸۰۱
کتاب تازه منتشر شده «متغیر پنهان در سرمایه‌گذاری» توسط جعفر خیرخواهان، اقتصاددان و علی شاکر، دانشجوی دکترای ارتباطات از ابعاد اقتصادی و ارتباطاتی در شماره جدید «تجارت‌فردا» نقد و بررسی شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، کوتاه‌مدتی است که از انتشار کتاب «متغیر پنهان در سرمایه‌گذاری» می‌گذرد. این کتاب بخشی از پایان‌نامه «ابراهیم علیزاده» است که پژوهش او در دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی خوش درخشید. همان موقع هم استاد داور از علیزاده خواست که بخش گفت‌وگوها را در قالبی مستقل منتشر کند و اکنون نویسنده چنین کرده است و به نظر می‌رسد تاکنون از آن استقبال خوبی هم شده باشد.

علی شاکر، دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مقدمه در معرفی و نقد کتاب «متغیر پنهان در سرمایه‌گذاری» در شماره 192 هفته‌نامه تجارت‌فردا نوشته است:

در این کتاب، نویسنده طی یک پیمایش و مصاحبه عمقی به دنبال یافتن جایگاه رسانه در عرصه سرمایه‌گذاری است. پژوهشگر ابتدا بین 193 نفر از اعضای هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق بازرگانی ایران، پرسشنامه‌ای پخش کرده تا چهار فرضیه اصلی‌اش را آزمون کند. در این پیمایش کنش‌های رسانه‌ای این افراد پرسیده شده و دو فرضیه اول نویسنده اثبات می‌شود: «1- سرمایه‌گذارانی که از رسانه بیشتر استفاده می‌کنند، میل بیشتری به سرمایه‌گذاری اقتصادی دارند و 2- سرمایه‌گذارانی که از عملکرد رسانه‌ها رضایت بیشتری دارند، میل بیشتری به توسعه سرمایه‌گذاری اقتصادی دارند.» دو فرضیه دیگر رد می‌شود: «3- سرمایه‌گذارانی که درک بیشتری از کارکردهای رسانه‌ها دارند، میل بیشتری به توسعه سرمایه‌گذاری اقتصادی دارند و 4- سرمایه‌گذارانی که مشارکت بیشتری با رسانه‌ها دارند، میل بیشتری به توسعه سرمایه‌گذاری اقتصادی دارند.»
پژوهش به همین پیمایش محدود نمی‌شود و نویسنده پرسش‌های خود را از 13 اقتصاددان و فعال اقتصادی دیگر می‌پرسد. این بار اما شکل کار مصاحبه عمقی است. مهم‌ترین پیام مصاحبه‌ها از خود کتاب را در جدول همراه می‌آورم.

وی همچنین این چنین نقدی درباره این کتاب مطرح کرده است:

نکته‌ای که هم نویسنده عزیز کتاب و هم بسیاری از مسوولان، در مواجهه با رسانه‌ها از آن غافل‌اند این است که رسانه ترکش آخر تیر جریان‌سازی‌هاست. چهار مولفه در شکل‌گیری یک رفتار نقش اساسی ایفا می‌کنند. اول «آگاهی» است. سرمایه‌گذار ما اطلاعاتش را از کجا می‌آورد؟ اخبار رسانه‌ای یا اطلاعات غیررسمی و شبه‌رانتی؟

دوم «برآورد یا ارزیابی» است. چرا باید در ایران سرمایه‌گذاری کنم؟ روی چه چیزی ارزیابی کنم؟ فرض کنید ما مدام در رسانه‌ها از فواید سرمایه‌گذاری در فلان منطقه بگوییم. فقط کافی است ارزیابی من سرمایه‌گذار (به درست یا غلط) این باشد که این منطقه امن نیست. برآورد سرمایه‌گذار تا زمانی که مثبت نباشد دست به جیبش نمی‌برد.

مولفه سوم «ربط» است. به منی که کارم سرمایه‌گذاری خارج از کشور است، چه ربطی دارد که در ایران سرمایه‌گذاری کنم؟ من سرمایه‌گذار عرصه پوشاکم ولی رسانه‌ها می‌گویند میدان گردشگری هم پرسود است، خب این چه ربطی به من دارد؟

مولفه چهارم «تمایز» است. اگر این بار سرمایه‌گذاری کنم فرقش با دفعه‌های پیشین چیست؟ سازمان مربوطه چه تسهیلاتی را فراهم می‌کند؟ صرف اینکه رسانه‌ها می‌گویند «این روزها همه در فلان موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند شما چطور؟» آیا به حرفش گوش می‌دهیم؟ اینها را بهتر بود نویسنده کتاب از سرمایه‌گذاران می‌پرسید.

نقش رسانه در سرمایه‌گذاری
جعفر خیرخواهان، اقتصاددان هم در بررسی کتاب «متغیر پنهان در سرمایه‌گذاری» در شماره 192 هفته‌نامه تجارت‌فردا نوشته است:
«مهم‌ترین مزیت کتاب نگاه تخصصی و متمرکز شدن روی موضوع سرمایه‌گذاری است. در سال‌های پس از دوم خرداد با فضای آزاد و امنیت نسبی به‌وجود آمده برای روزنامه‌نگاران، نسلی خودساخته از روزنامه‌نگاران پدیدار شدند که ازجمله آنها بهمن احمدی‌امویی بود که مصاحبه‌های خوبی با دست‌اندرکاران نهادهای اقتصادی کشور در سال‌های اولیه انقلاب انجام داد و به شکل کتاب «اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی» منتشر شد. این کتاب هم به نوعی دنباله‌رو آن با موضوعی مشخص محسوب می‌شود.»

وی همچنین مطرح می‌کند:
اگر من که در رشته اقتصاد تحصیل کرده‌ام قرار بود پژوهشی میان‌رشته‌ای کرده و نقش رسانه‌ها را در توسعه سرمایه‌گذاری بررسی و نشان دهم، اندکی عقب‌تر و فراتر رفته و از اینجا شروع می‌کردم که ثابت کنم آزادی و استقلال و قدرت یافتن رسانه‌ها چه نقشی در جلوگیری از فساد و مهار قدرت حاکمان و سیاستمداران داشته و در نتیجه این مهار قدرت، احترام به قانون و پاسخگویی در کشور تقویت شده و ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در عرصه اقتصادی به‌وجود می‌آید که ارمغان همه اینها افزایش سرمایه‌گذاری بلندمدت و مفید برای توسعه کشور است. اگر از من پرسیده شود یکی از سوء مدیریت‌هایی که پس از انقلاب اتفاق افتاد و همه در آن مقصر بودیم چیست، خواهم گفت محدود و توقیف و تعطیل‌کردن روزنامه‌ها و ملی‌کردن بسیاری از آنها و همچنین انحصاری ساختن رسانه دیداری و شنیداری که جامعه و همچنین مسوولان را از مزایای گردش آزاد اطلاعات و شناخت واقعیات و صدای طیف‌های مختلف اجتماعی محروم ساخت. رسانه‌ها مهم‌ترین ابزار کنترلی و نظارتی (check & balance) یک جامعه هستند که به توازن و تعادل‌بخشی و ایجاد عدالت کمک می‌کنند.

متن کامل این نوشته‌ها را در شماره 192 هفته‌نامه تجارت‌فردا که اکنون روی کیوسک‌های مطبوعاتی است می‌توانید بخوانید.

کتاب «متغیر پنهان در سرمایه گذاری» به تالیف ابراهیم علیزاده، تحلیل 15 اقتصاددان، فعال اقتصادی و فرهنگ‌پژوه درباره تاثیر رسانه بر سرمایه‌گذاری است که اخیرا توسط انتشارات دنیای‌اقتصاد منتشر شده است.مراکز فروش این کتاب، فروشگاه دنیای اقتصاد به شماره تلفن 87762747 و پخش ققنوس به شماره تلفن 66408640 است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید