اختلاف سال پایه آماری بانک مرکزی و مرکز آمار خبرساز شد

پاسخ تند رئیس مرکز آمار به منتقدان رشد اقتصادی/ غیرحرفه‌ای‌ترین نقدها را مطرح می‌کنند

کدخبر: ۱۵۱۸۱۵
با اعلام نرخ رشد اقتصادی 4.4 درصدی سه ماهه اول سال 95 برخی از رسانه‌ها این رشد اقتصادی را حاصل دستکاری آمار با تغییر سال پایه آماری عنوان کرده بودند، اما رئیس مرکز آمار چنین استباطی را غیرحرفه‌ای‌ترین نقد ممکن به نرخ رشد اقتصادی دانسته است.
پاسخ تند رئیس مرکز آمار به منتقدان رشد اقتصادی/ غیرحرفه‌ای‌ترین نقدها را مطرح می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز اختلاف سال پایه آماری بانک مرکزی و مرکز آمار سبب شد برخی از رسانه‌های منتقد دولت نرخ رشد اقتصادی مثبت 4.4 درصد بهار سال جاری را حاصل دستکاری آماری مرکز آمار بدانند. چون در گزارش‌های بانک مرکزی سال پایه 83 و در گزارش‌های مرکز آمار این شاخص، سال 76 عنوان شده است.

ماجرای تاثیر سال پایه بر نرخ رشد اقتصادی از جایی آغاز شد که مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی فصل بهار سال 95 را مثبت4.4 درصد اعلام کرد. همان زمان برخی از رسانه‌های مخالف دولت اعلام کردند چگونه ممکن است در حالی که هنوز برخی از تولیدکنندگان از رکود حاکم بر بازار سخن می‌گویند، نرخ رشد اقتصادی مثبت 4.4 درصد شود؟ آنها ریشه این رشد آماری را دستکاری سال پایه عنوان کرده و گفته بودند مرکز آمار ایران با تغییر سال پایه و عقب کشیدن سال پایه نرخ رشد اقتصادی را افزایش داده‌اند.

از جمله خبرگزاری تسنیم در سلسله گزارش‌هایی که به این موضوع اختصاص داده بود این سوال را مطرح کرد که آیا با تغییر سال پایه از 76 به 83 یا 90، امکان تغییر نتایج وجود دارد؟ و پاسخ مثبت به این سوال داده و استدلال کرده بود که «اگر این امکان وجود نداشت، ضرورت تغییر سال پایه نیز منتفی می‌شد. براساس همین ضرورت نیز می‌توان گفت هر چه سال مورد بررسی به سال پایه نزدیک‌تر باشد، خطا در محاسبات کاهش یافته و در نتیجه نرخ رشد محاسبه شده دقیق‌تر خواهد بود.» به همین دلیل این اقدام مرکز آمار در تغییر سال پایه را «جادوی آماری با دستکاری سال پایه» عنوان کرده بودند.

اما امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار به این گزارش‌ها واکنش نشان داده است. وی گفته: این موضوع، غیرحرفه‌ای‌ترین نقدی است که می‌شود به عدد رشد اقتصادی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای فصل بهار سال جاری وارد کرد و به نظر می‌رسد، فردی که حداقل دانش اقتصادی را داشته باشد‌، این موضوع در ذهنش مطرح نمی‌شود که سال پایه آماری را به سال 76 تغییر داده‌اند تا رشد بالاتری حاصل شود.

وی گفته سال پایه آماری در مرکز آمار ایران، سال 76 بوده و الان هم هست؛ اما در حال تغییر آن به سال 90 هستیم که امیدواریم تا پایان امسال، سال پایه از سال 76 به سال 90 تغییر کند.

آن موضوعی که چنین گزاره اشتباهی را مطرح کرده بود، یکسان دانستن سال پایه آماری بانک مرکزی و مرکز آمار است. اینکه در این گزارش‌ها اینگونه تلقی شده بود که سال پایه مرکز آمار و بانک مرکزی هر دو یکی بوده مرکز آمار این سال پایه را به عمد 7 سال به عقب کشیده تا نرخ رشد اقتصادی را بهتر جلوه دهد. اما پارسا در پاسخ گفته: سال پایه مرکز آمار هیچ ارتباطی با سال پایه بانک مرکزی ندارد؛ اگر بانک مرکزی بر اساس سال پایه 83، آمارهای خود را اعلام می‌کند، نباید محل مناقشه با آمارهای اعلامی مرکز آمار ایران قرار گیرد. ضمن اینکه سال پایه آماری هر سالی هم که بود، تغییری در نرخ رشد اقتصادی فصل بهار ایجاد نمی‌کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید