یک کارشناس بازار سهام پاسخ داد

انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سهام چه تاثیری می‌گذارد؟

کدخبر: ۱۵۱۸۳۲
یک کارشناس بازار سهام گفت: اگر انتخاباتی پیش رو نبود که منجر به احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران شود، قطعا در شرایط موجود انتظار می‌رفت که شش ماهه دوم وضعیت بسیار بهتری نسبت به شش ماه اول در بازار سرمایه داشته باشد.
انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سهام چه تاثیری می‌گذارد؟

علی اسلامی‌بیدگلی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: بازارهای مالی کشور در شش‌ماه دوم سال جاری با یک سری متغیرهای بیرونی و درونی مواجه هستند.  نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این زمان و نتایجی که برای آنها متصور می‌شود، می‌تواند بر چشم‌اندازهای اقتصادی ایران تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی گفت: از این رو به نظر می‌رسد در شش ماه دوم سال جاری، سرمایه‌گذاران احتیاط بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. بنابراین انتظار می‌رود بازار نوسانات کمتری را تجربه کند. طبیعی است اگر انتخاباتی پیش رو نبود که منجر به احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران شود، قطعا در شرایط موجود انتظار می‌رفت که شش ماهه دوم وضعیت بسیار بهتری نسبت به شش ماه اول در بازار سرمایه داشته باشد.

این کارشناس بازار سهام افزود: به هرحال اتفاقات دیگری در نیمه دوم پیش رو است که می‌تواند بر بازار سرمایه اثرات مثبت داشته باشد. مثلا می‌توان انتظار داشت با کاهش نرخ سود در شبکه بانکی، هم بهای تمام‌شده بنگاه‌ها‌ی تولیدی کاهش و هم جریان نقدی ورودی بازار سرمایه افزایش پیدا ‌کند. چراکه به مرور، سپرده‌های با نرخ‌های بالاتر در شبکه‌های پولی سررسید می‌شود و سپرده‌گذاران در بانک‌ها امکان سپرده‌گذاری بانرخ‌های بالا در گذشته را ندارند از این رو ممکن است، تصمیم بگیرند با پذیرش ریسک بیشتر بخشی از منابع خود را به جای بازار پول به سمت بازار سرمایه سوق دهند. که با این وجود حجم جریان نقدی ورودی به بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند. همچنین مطابق با آن تقاضا افزایش پیدا می‌‌کند و ممکن است باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شود.

اسلامی‌بیدگلی اظهار کرد: اتفاق مثبت دیگر این است که قیمت نفت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. به مرور جریان نقدی ناشی از فروش نفت در محدوده 50 دلار وارد چرخه اقتصاد کشور می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که اوضاع مالی و اقتصادی دولت بهبود نسبی پیدا می‌کند. پس طبیعی است که با بهبود وضعیت مالی دولت رونق اقتصادی ایجاد می‌شود. می‌توان انتظار داشت حجم تقاضا رشد کند. زیرا اقتصاد کشور اقتصاد دولتی است و عمده تقاضاهای حاکم بر کشور از طریق دولت یا با واسطه آن انجام می‌شود. بنابراین از این طریق انتظار پویایی و رونق نسبی اقتصادی در شش‌ماهه دوم نسبت به شش‌ماهه اول سال جاری افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سهام گفت: به هرحال وجود چنین متغیرهایی پیامدهای مثبتی برای بازار سرمایه دارد. با توجه به این مسایل پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در شش‌ماهه دوم سال، روزگار بهتری را تجربه ‌کند. اما تنها مساله‌ای که می‌تواند انتظار بهبود چشمگیر در شش‌ماهه دوم را دچار تغییر کند این است که در سال آخر دولت فعلی هستیم. اگرچه در این روزها ثبات نسبی بر کشور حاکم است، اما سرمایه‌گذاران به دلیل پیش رو داشتن انتخابات ممکن است احتیاط بیشتری را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت خود داشته باشند. حتی در مقاطع زمانی نزدیک‌تر به انتخابات‌ها، انتظار می‌رود افق سرمایه‌گذاری‌ها اندکی کوتاه‌مدت‌تر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید