معاون وزیر صنعت مطرح کرد:

امضای ۴ قرارداد با خودروسازان اروپایی و آسیایی تا پایان سال/در خودروسازی بحران نمی‌بینم / موظفیم خودروهای با کیفیت تولید کنیم

کدخبر: ۱۵۱۸۹۱
در حالی که دو شرکت خودروساز داخلی با شرکت‌های پژو و سیتروئن قرارداد امضا کرده‌اند، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای چهار قرارداد دیگر از سوی خودروسازان داخلی با چهار خودروساز مطرح اروپایی و آسیایی تا پایان امسال خبر داد.
امضای ۴ قرارداد با خودروسازان اروپایی و آسیایی تا پایان سال/در خودروسازی بحران نمی‌بینم / موظفیم خودروهای با کیفیت تولید کنیم

به گزارش اقتصادنیوز، منصور معظمی، مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) امروز در نشست خبری خود از امضای چهار قرارداد با خودروسازان اروپایی و آسیایی تا پایان سال خبر داده و توضیحات قابل توجهی درباره وضعیت صنعت خودرو کشور بیان کرد.

10 مساله مهم مطرح شده توسط این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که امروز خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند را در زیر می‌خوانید:

1.برجام یک فرصت طلایی است که باید از آن استفاده کرد و در این راستا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به همراه دو خودروساز داخلی قراردادهای خود را با شرکت‌های پژو سیتروئن نهایی کرده اند و تا پایان امسال نیز با خودروسازان مطرح اسیایی و اروپایی امضا می‌کنیم.

2.قرارداد جدیدی به زودی با یک شرکت خودروساز معتبر آلمانی امضا می‌شود. آنچه مهم است این که کیفیت خودرو داخلی نسبت به سال گذشته بهتر شده است و بر اساس اهداف تعیین شده موظفیم تا کیفیت تولید خودرو در کشور را به گونه‌ای ارتقا دهیم که از استانداردهای مناسب برخودار باشد و موظفیم تا این شرایط را فراهم کنیم و به خودروسازان نیز اعلام کنیم که این استانداردها را رعایت کنند و در این راستا کشورهای موفق شده‌اند که با خودروسازان برند و صاحب نام مشارکت کرده اند که می توان به کشورهای ترکیه برزیل کره و چین اشاره کرد.

3.سهم دولت در دو خودروساز داخلی کشور کمتر از ۲۰ درصد است ومنع قانونی ندارد اما اگر دولت تصمیم بگیرد به صورت کامل سهام این خودروسازان به بخش خصوصی واگذار شود، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز تبعیت می‌کند و هم‌اکنون  سهم دولت در خودروسازی ‌های داخلی از نظر تولید ۱۳ درصد، از نظر ارزش هفت درصد و از نظر ظرفیت ۱۴.۵ درصد است.

4.مدیریت شرکت‌های خودروسازی مشکلی ندارد و نه در اختیار دولت است و نه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت، بلکه شرکت‌های خودروسازی داخلی کاملا خصوصی است چرا که ایدرو تنها در این دو شرکت یک عضو هیئت مدیره دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت یک دستگاه متولی و سیاست‌گذار است که سیاست‌های خود را در صنعت خودرو اعلام می‌کند و همه خودروسازان موظف‌اند در راستای این سیاست‌ها حرکت کنند.

5.سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که با هر خودروسازی که محصول خوب و کیفی تولید می‌کند مشارکت کند و  آنچه خودروساز نیز به نفع بنگاه خود و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد را انجام می‌دهند و در این راستا این وزارت خانه علی‌رغم نظارت بر فرآیند انجام کار به شدت از استفاده حداکثری از توان داخلی حمایت می‌کند؛ به گونه‌ای که خودرو خوب و کیفی از طریف این مشارکت‌های بین‌المللی تولید شود و در بازار داخلی در اختیار مردم قرار گیرد و بخشی از آن نیز به صادرات اختصاص پیدا کند اما این اطمینان وجود دارد که قراردادهای امضا شده و در دست امضا همگی با بهترین خودروسازان دنیاست.

6.در خودروسازی بحران نمی‌بینم که حتی رونق می بینم؛ پارسال 900 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید کردیم که این رقم امسال به یک میلیون و 200 هزار دستگاه خواهد رسید؛ حتی اگر بازار داشته باشیم این رقم می تواند به یک میلیون و 500 هزار دستگاه نیز برسد.

7.موظفیم خودروهایی با کیفیت و با قیمتی مناسب در کشور تولید کنیم؛ کیفیت خودروهای داخلی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و بر اساس شاخص هایی که شرکت استاندارد و بازرسی کیفیت ایران (ISQS) اعلام کرده، کیفیت خودروها نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

8.کیفیت خودروی داخلی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته و این آمارها را مطابق با شاخص‌هایی که هر ماهه شرکت بازرسی اعلام می‌کند، مطرح می‌کنیم؛ البته کیفیت امروز خودروها با آنچه که باید باشد، اختلاف قابل توجهی دارد.

9.تعدادی از پروژه‌های ایدرو بلاتکلیف بود که آن را تعیین تکلیف کردیم، موضوع دیگری که در حال پیگیری آن هستیم، با معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که این نیازمند تعریف مدلی است تا به اجرا برسد.

10.ما برنامه‌ای برای ساخت هواپیما نداریم اما ساخت بالگرد در مراحل مقدماتی قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید