اقتصاددان سرشناس دانشگاه استنفورد:

مضرات نرخ بهره منفی بیشتر از منافع آن است

کدخبر: ۱۵۱۸۹۸
جان تیلور، استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد و بنیانگذار قانون تیلور برای هدایت سیاست پولی گفت: مضرات استفاده از نرخ بهره منفی به وسیله بانک ‌مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن بیشتر از مزایای آن خواهد بود.
مضرات نرخ بهره منفی بیشتر از منافع آن است
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، جان تیلور، استاد دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا اعلام کرد: «از نظر من، درسی که ما از شرایط موجود می‌گیریم این است که نرخ بهره منفی نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه موجب آسیب نیز می‌شود. این موضوع می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.» 

مشکل بالقوه این است که استراتژی شارژ کردن بانک‌ها برای کسری از ذخایرشان، در دسترس بودن اعتبار را کاهش می‌دهد. 

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن هفته گذشته این ایده را رد کرد که سیاست نرخ بهره منفی اعمال‌شده در ماه ژانویه کارکرد میانجی‌گری یا همان‌ توانایی ارتباط میان سپرده‌ها با وام‌دهی بانک‌ها را خدشه دار کرده است. 

تیلور گفت: «مدل‌های کلان اقتصادی در واقع ترکیبی از رفتار بخش مالی نیست، بنابراین مقداردهی به آن بسیار سخت خواهد بود. در حالی که برخی شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خود را تقویت کرد‌ه‌اند، سرمایه‌گذاری برخی دیگر کاهش یافته و نرخ سپرده‌گذاری ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. »

وی با اشاره به اهمیت جابجایی تمرکز به سمت اقدامات دولت اعلام کرد: به طور وسیع‌تر، کشورهای توسعه یافته‌ای نظیر آمریکا از کمبود تقاضا به عنوان یک چالش در بهره‌وری رنج نمی‌برند. وی با تاکید بر اصلاحات قانون‌گذاری در آمریکا، اروپا و ژاپن گفت: سیاست‌های دیگر نقش بزرگتری نسبت به آنچه قبلا داشتند ایفا خواهند کرد. 

تیلور با قبول با تفکرات کورودا در خصوص دینامیک قلمرو منفی نرخ بهره ‌گفت: «نرخ‌های بهره منفی اثر بزرگی روی بازده‌های بلندمدت دارد.  من نمی‌دانم که این اثرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. اما این سیاست اثر چندانی روی تورم و اقتصاد نخواهد داشت.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید