افت 3 درصدی نفت در پی اصلاح چشم‌انداز نفتی اوپک و IEA/ نفت برنت 47 دلار

کدخبر: ۱۵۱۹۱۳
پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک پیش‌بینی خود را در خصوص عرضه مازاد جهانی اصلاح کردند، قیمت نفت در معاملات پایان روز سه‌شنبه افتی 3 درصدی را تجربه کرد.
افت 3 درصدی نفت در پی اصلاح چشم‌انداز نفتی اوپک و IEA/ نفت برنت 47 دلار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، که به کشورهای مصرف‌کننده نفت در خصوص سیاست‌های انرژی مشاوره می‌دهد، اعلام کرد افت سریع در رشد تقاضا در کنار تقویت موجودی و افزایش عرضه به این معناست که بازار دست‌کم تا نیمه نخست سال 2017 با عرضه مازاد مواجه خواهد بود.

اظهارات IEA به دنبال چشم‌انداز نزولی اوپک در روز دوشنبه بوده که اشاره کرده بود عرضه مازاد بیشتر در سال آینده ناشی از میادین نفتی جدید در کشورهای غیر عضو خواهد بود. با وجود قیمت‌های پایین نفت، حفاران شیل آمریکا نیز بیشتر از حد انتظار نفت تولید کرده‌اند.
 
اوگن وینبرگ،‌ تحلیلگر کالای کامرزبانک اعلام کرد: «‌به نظر می‌رسد از نظر اوپک و همچنین IEA‌ شرایط رو به وخامت گذاشته است. با توجه به این شرایط، جای تعجبی نخواهد بود که افت قیمت برای مدتی ادامه داشته باشد.»
 
دلار قوی‌تر همچنین روی نفت خام و دیگر کالاهای اساسی قیمت‌گذاری شده توسط دلار فشار وارد کرده و این کالاها را برای دارندگان ارزهای دیگر نظیر یورو گران‌تر کرده است. بازارهای سهام آمریکا نزدیک به 2 درصد افت داشتند تا جو نزولی حاکم بر بازارهای پرخطر را ادامه دهند.

بر اساس این گزارش هر بشکه نفت برنت با 1 دلار و 22 سنت کاهش قیمت 47 دلار و 10 سنت معامله شد و قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با 1 دلار و 39 سنت کاهش به 44 دلار و 90 سنت رسید.
 
موسسه نفت آمریکا گزارش داد میزان ذخایر نفتی آمریکا در هفته منتهی به 9 سپتامبر با رشدی 1.4 میلیون بشکه‌ای مواجه شده است. این در حالی است که دولت آمریکا آمار رسمی را در ادامه روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد.
 
روز دوشنبه، قیمت نفت به پشتوانه ضعف دلار و کاهش انتظارات برای افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر افزایش یافته بود.

با وجود این، انتظارات برای سیاست‌های انقباضی بیشتر آمریکا تا قبل از پایان سال در کنار چشم‌انداز تقاضای ناامیدکننده، خوش‌بینی بازار را برای فریز نفتی در مذاکرات الجزایر کاهش داده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید