احتمال افت 5 درصدی GDP دومین اقتصاد بزرگ دنیا

ریاست‌جمهوری ترامپ چگونه اقتصاد چین را زیر و رو می‌کند؟

کدخبر: ۱۵۱۹۷۰
پیروزی احتمالی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند اوضاع را برای اقتصاد چین دگرگون کند.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ،‌ بر اساس اظهارات کوین لی، اقتصاددان ارشد آسیا در شرکت سرمایه‌گذاری دایوا، وعده‌های ترامپ به منظور اعمال تعرفه‌های شدید روی واردات چین می‌تواند بسیار انقباضی و ضدتورمی بوده و صدها میلیارد دلار از ارزش دومین اقتصاد بزرگ دنیا را از بین ببرد.

لی برآورد کرده که پیشنهاد ترامپ برای تعرفه 45 درصدی روی اجناس چینی علاوه بر کاهش کسری آمریکا، افتی 87 درصدی را در صادرات چین به آمریکا (معادل 420 میلیارد دلار) به همراه داشته باشد که در طول زمان و با احتساب اثرات چندبرابری، به معنای سقوط 4.82 درصدی تولید ناخالص داخلی چین یا افتی در حدود 500 میلیارد دلار خواهد بود. این موضوع حتی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 426 میلیارد دلاری را نیز به حساب نیاورده است.
لی در این گزارشی با عنوان «ریاست‌جمهوری ترامپ چه معنایی برای چین خواهد داشت» نوشت: افت GDP یا کندی در رشد GDP در این مقیاس متناوب خواهد بود. در واقع ترامپ و دولت او ممکن است با یک نسخه با تعرفه بالا واردات را تحت کنترل قرار دهند. با وجود این، حتی تعرفه‌های بسیار بالا تا 15 درصد نیز بدون در نظر گرفتن اثر شرکت‌های خارجی، موجب افت 1.8 درصدی GDP چین خواهد شد. 

تعرفه‌ها احتمالا روی محدوده وسیعی از کالاها از ماشین‌آلات صنعتی گرفته تا ابزارها و اسباب‌بازی و لوازم خانگی اعمال خواهد شد.

این تعرفه‌ها مطمئنا برای چین و شرکت‌های چندملیتی مشغول به کار در این کشور زیان‌آور خواهد بود. این شرکت‌ها احتمالا برنامه‌هایی را برای نقل مکان به کشورهای دیگر در نظر می‌گیرند. چین ممکن است در رقابت با کشورهای در حال توسعه دیگر در جذب بازار خارجی شکست بخورد.

نگرانی‌های دیگری نیز وجود دارد. لی استدلال می‌کند که تعادل پرداخت چین منبع نگرانی است؛ چرا که جریان‌های خروجی و مازاد حساب جاری به نظر آسیب‌پذیر می‌آیند. تعرفه‌ها می‌تواند فشار بیشتری را به همراه داشته باشد و خطر بازگشت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌تواند کسری حساب سرمایه‌ را بیشتر کند. در کنار یکدیگر این پویایی می‌تواند اثری نزولی روی یوآن داشته باشد.
بر اساس اعلامیه وب‌سایت لی، ترامپ وعده داده که با متهم کردن چین به دستکاری ارزی بزند تا میلیون‌ها شغل آمریکایی را اصلاح کرده و صنعت تولید آمریکا را با پایان دادن به یارانه‌های صادرات قانونی چین و آسان‌تر کردن استانداردهای زیست‌محیطی و نیروی کار احیا کند. نامزد حزب جمهوری‌خواه معتقد است که یوآن از روی تعمد 40 درصد افت ارزش داشته تا به صادرکنندگان سود برساند.

و در پایان لی بر این باور است پیروزی ترامپ می‌تواند فشار را روی اقتصاد چین شدیدتر کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید