پس از 8 سال تعویق صورت گرفت

آغاز ساخت آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با حضور 2 وزیر/ افزایش سهم بخش‌خصوصی در سرمایه‌گذاری

کدخبر: ۱۵۲۰۰۰
عملیات اجرایی آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان روز پنجشنبه با حضور وزیران راه و شهرسازی و تعاون کار و امور اجتماعی آغاز شد. بزرگراهی به طول 93 کیلومتر که از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود. 
آغاز ساخت آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با حضور 2 وزیر/ افزایش سهم بخش‌خصوصی در سرمایه‌گذاری

به گزارش اقتصادنیوز، طرح آزادراه کنارگذر شرق اصفهان امروز با حضور دو تن از وزرای دولت و جمعی از مسوولان استانی اصفهان کلنگ زنی شد. عرض این کنارگذر که از کیلومتر 38 اصفهان - نطنز آغاز می‌شود و در نهایت تا سه راهی اصفهان - مبارکه ادامه دارد، دارای 31 متر، شش باند رفت و برگشت، 10 تقاطع غیرهمسطح است.

این طرح که در سه فاز اجرایی خواهد شد کاهش مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و در نتیجه صرفه‌جویی در سوخت و کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

این طرح ملی، به دلیل کمبود اعتبار هشت سال معطل مانده بود و امروز با سرمایه‌گذاری سازمان بازنشستگی کشور و همراهی وزارت راه و تعاون با حضور وزرا آغاز به کار کرد.

عباس آخوندی در مراسم راه‌اندازی قطعات یك و دو آزادراه كنارگذر شرق اصفهان ضمن تقدیر و تشكر از سازمان بازنشستگی،‌ شركت پیمانكار، استاندار و نمایندگان مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: این باعث خوشبختی است که می‌خواهیم گامی برای توسعه و آبادانی ایران‌شهر اصفهان برداریم كه به اسلام تشیع و ایران خدمت كرده است.

وی افزود: استاندار اصفهان به منظور راه‌اندازی این پروژه و رفع موانع حقوقی آن تلاش و تاثیر ویژه‌ای داشت.

آنگونه که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود آورده است، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش كنارگذر شرق اصفهان در كریدور شمال-جنوب داخل كشور گفت: این پروژه می‌تواند به آزادراه اصفهان-شیراز یا همان كریدور شمال- جنوب ایران به طول 240 كیلومتر متصل شود.

وی افزود: این دو آزادراه به طور همزمان تكمیل خواهند شد و در مجموع پروژه‌ای به‌طول 300 كیلومتر برای تمام این خطه و ملت ایران به بهره‌برداری خواهد رسید.

آخوندی با اشاره به روند پیشرفت و ساخت كنارگذر شرق اصفهان بیان داشت: احداث این مسیر سال 82 آغاز شد و پس از سپری كردن روند پیشرفت در اوایل سال ۹۰ از نفس افتاد و درگیر مسائل حقوقی و اداری شد اما پس از روی كار آمدن دولت تدبیرو امید با توافق با سرمایه‌گذار پیشین و بدون نیاز به رفع مسائل حقوقی از طریق مراجعه به دادگاه، این پروژه را تحویل گرفتیم.

آخوندی: سهم دولت در این پروژه را کاهش دادیم
این مقام مسوول با اشاره به مدل قراردادی كنارگذر شرق اصفهان خاطرنشان كرد: سهم مشاركت دولت و بخش خصوصی در قرارداد قبلی به صورت 50-50 بود كه در مدیریت جدید سهم دولت به 30 درصد كاهش یافت و انتخاب پیمانكار از طریق برگزاری مناقصه انجام شد. همچنین سایر امور اداری به طور مرتب و قانونی جلو رفت تا مشكلی در آینده برای انجام این پروژه به وجود نیاید.

وی افزود: برای 30 كیلومتر باقی‌مانده در قطعه سوم نیز فراخوان اعلام شد و در صورت موافقت پیمانكار دو قطعه اول و دوم از واگذاری قطعه سوم از سوی ما استقبال خواهد شد.

آخوندی در ادامه به كنارگذر غرب اصفهان اشاره كرد و گفت:‌ در صورت اتمام عملیات اجرایی تا میدان كركوند تا سه ماه آینده آن قسمت نیز افتتاح می‌شود و باقی‌مانده پروژه نیز پس از اصلاح مواد قانونی تكمیل خواهد شد تا در نهایت هر دو كنارگذر شرقی و غربی به آزادراه اصفهان-شیراز متصل شوند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مزایای ساخت كنارگذر شرقی و غربی اصفهان بیان داشت: تكمیل این پروژه‌ها موجب ارتقای سطح ایمنی، كاهش آلودگی هوای استان و شهر اصفهان و صرفه‌جویی در مصرف سوخت،‌كاهش زمان سفر می‌شود.

وی با اشاره به اهداف خود برای سفر به استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به اینكه بنده به صورت پروژه محور اقدام به سفرهای استانی می‌كنم، این سفر به منظور سركشی و بازدید از روند پیشرفت سه پروژه مهم شامل كنارگذر شرق اصفهان به منظور رعایت استانداردهای فنی و مسائل جانبی برای استفاده از ظرفیت كریدور و قطار سریع‌السیر تهران-‌فرودگاه امام- قم-اصفهان انجام شده است.

عضو كابینه دولت یازدهم با اشاره به اهمیت معماری راه و مزایای آن تاكید كرد: باید توجه داشت كه راه فقط یه كفه سیاه نیست، در صورتی كه در سنوات گذشته مفهوم معماری راه كنار گذاشته شد و این همه در حالی است که اصفهان یكی از قطب‌های معماری ایران به حساب می‌آید.

آخوندی یادآور شد: پیشنهاد بنده به پیمانكار پروژه در اختیار گرفتن یك مشاور معماری راه به منظور طراحی نور پردازی، علائم، درختكاری و ابنیه فنی شامل پل و تونل است. زیرا هرچه منظر راه چشم نوازتر باشد در كاهش حوادث و ارتقای ایمنی اثر مستقیم دارد.

وی در پایان با اشاره به قطار سریع السیر تهران-‌ فرودگاه امام- قم- اصفهان یادآور شد: محقق شدن این پروژه یكی از آرزوهای بزرگ مردم ایران است كه كشور را در فاز جدیدی از فناوری قطارها قرار می‌دهد.

در این سفر از زیرسازی 35 كیلومتر باقی مانده این مسیر نیز بازدید خواهد شد. همچنین مصوبات شورای اقتصاد، تامین مالی از جانب چینی‌ها، گشایش ال‌سی انجام شده و باتوجه به تامین مالی امیدواریم ظرف 44 ماه آینده این پروژه به اتمام برسد.

ربیعی: وارد دوران بهبود اقتصادی شده‌ایم
همچنین ایرنا در گزارش خود آورده است: علی ربیعی در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان گفت: کشور وارد دوران بهبود وضعیت اقتصادی شده است و از نشانه های آن می توان به افزایش 9 درصدی حمل و نقل کالاهای صنعتی، افزایش چهار درصدی فروش سیمان، افزایش 13 درصدی تولید کاشی و سرامیک، بالارفتن مصرف برق صنعتی و به جریان افتادن سرمایه در گردش اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در آغاز فعالیت دولت یازدهم با ریزش نیروهای شغلی مواجه بودیم، اظهار کرد: طرح راهبردی ما حفظ ظرفیت اشتغال موجود و جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها بود، بطوریکه در چند روز گذشته سه صنعت تعطیل شده در استان لرستان را احیا کردیم.

ربیعی با اشاره به اینکه مسائل اساسی کشور باید با اجماع حل شود، تاکید کرد: این موضوع مهمترین رویکرد دولت تدبیر و امید است. رابطه ما با مجلس، رابطه اصلاح گری و اجماع برای حل مسائل کشور است.

وی همچنین با اشاره به هم افزایی در دولت بین دستگاه های اجرایی، گفت: این موضوع نیز در پیشبرد طرح ها و برنامه ها بسیار راهگشا بوده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی در کشور به خوبی شناخته نشده اند، گفت: در سالهای گذشته مدیران ناکارآمد به این صندوق ها تحمیل می شد و حیاط خلوت عده ای خاص شده بود.

ربیعی با اشاره به برخی از برنامه های اجرا شده در دولت یازدهم برای حل مشکل های صندوق بازنشستگی کشور، گفت: مساله بیمه تکمیلی بازنشستگان را بدون اضافه کردن حتی یک ریال به صندوق برطرف کردیم.

وی تاکید کرد: صندوق ها می توانند موتور توسعه ملی باشند و مشارکت بخش خصوصی در این زمینه بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه 600 تخت به ظرفیت هتل‌های اصفهان اضافه خواهد شد، افزود: در هتلی که امروز کلنگ آن در اصفهان به زمین زده خواهد شد 250 اتاق و 50 آپارتمان خواهیم داشت.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به اینکه گسترش مباحث درمانی در شهرها و حاشیه شهرها در دستور کار وزارت کار قرار دارد، یادآوری کرد: یک مرکز بزرگ در این زمینه در شهر اصفهان خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: طرح بزرگ کنارگذر شرق اصفهان از طرح‌هایی است که علاوه بر حفظ محیط زیست و ایمنی به درآمد بازنشسته‌ها نیز کمک می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید