ریشه‌یابی رکود صنعت توسط مرکز پژوهش‌ها/چرا وام‌های بانکی به صنعت اثرگذار نبودند؟

کدخبر: ۱۵۲۰۷۵
مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرده است: «تسهیلات پرداختی نظام بانکی به بخش صنعت و معدن در سال 1394 نسبت به سال قبل به ارقام اسمی 14.5 درصد رشد داشته در حالی که همین رقم در سال 1393 برابر با 50.8 درصد بوده است.»

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیرا طی گزارشی رشد بخش صنعت کشور در سال 1394 را منفی 2.7 درصد برآورد کرده و در تحلیل این رشد منفی، آن را ناشی از دو عامل «مشکل تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی» و «مشکل کمبود تقاضا» دانسته است.

در این گزارش درباره مشکل تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی آمده است: «تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی یکی از عوامل مؤثر بر رشد تولید آنها و نهایتا رشد تولید بخش صنعت است. با توجه به نقش پررنگ نظام بانکی کشور در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از یک سو و بحران نظام بانکی ازسوی دیگر وجود مشکل تأمین مالی بنگاه‌ها قابل انتظار است.»

در ادامه گزارش نیز جدولی از «تسهيلات پرداختی به بخش صنعت و معدن» ارائه شده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این جدول «نشان دهنده این واقعیت بوده و بیان می‌کند که تسهیلات پرداختی نظام بانکی به بخش صنعت و معدن در سال 1394 نسبت به سال قبل به ارقام اسمی 14.5 درصد رشد داشته در حالی که همین رقم در سال 1393 برابر با 50.8 درصد بوده است. نکته مهمی که نباید مورد غفلت قرار گیرد مربوط به کیفیت و ترکیب تسهیلات پرداختی بانک‌ها است که به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از تسهیلات پرداختی اعلام شده ازسوی بانک‌ها شامل استمهال بدهی، تغییر سرفصل بدهی، سود، جرائم و ... بوده و منابع جدید قابل توجهی به این بخش تزریق نمی‌شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید