احسان حاجی در تحلیلی بررسی کرد:

صنایع پیشرو در بورس تهران کدام‌اند؟+نمودارها

کدخبر: ۱۵۲۱۰۲
یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: صنایع پالایشگاهی، خودرو، حمل ونقل، کانه‌های فلزی از جمله صنایع پیشرو بورس تهران در نیمه دوم امسال هستند.
به گزارش اقتصادنیوز، احسان حاجی تحلیلگر بازارسرمایه در تحلیلی به بررسی صنایع پیشرو در بازارسرمایه در نیمه دوم سال جاری  پرداخته است که به این شرح است:

 در صنعت پالایشگاهی با توجه به روند افزایشی حال حاضر در قیمت نفت و همچنین صحبت‌های وزیر نفت برای پذیرش طرح فریز نفتی از سوی اوپک کماکان احتمال افزایش نرخ نفت وجود دارد. همچنین افزایش سرمایه گذاری‌ها در بخش پالایشگاه‌ها، موجب بهبود کیفیت تولید محصولات پالایشگاه و افزایش نرخ فروش این شرکت‌ها می‌شود. از طرفی بانک مرکزی به دنبال اجرای طرح تک نرخی کردن ارز برای سال 1396 است که این امر تاثیر مثبتی بر سودآوری شرکت‌ها و بالطبع ارزش بازار شرکت‌های پالایشگاهی خواهد شد.

از منظر تکنیکالی
شرکت‌های پالایشی از نظر نموداری به نظر می‌رسد بعد از رشد شارپی که داشتند اکنون در مقطع مناسبی از اصلاح قرار دارند و با اتمام اصلاح دوباره حرکت خوبی را شروع خواهند کرد. از دید الیوت می‌توان گفت موج دوم در حال تکمیل بوده و موج بعدی آنها می‌تواند موج 3 باشد. در این صورت باید منتظر حرکت شارپ آنها باشیم.


صنعت خودرو و قطعات:
از منظر بنیادی

با توجه به قراردادهای منعقده و همچنین خبرهای موجود مبنی بر شکستن رکورد تولید بعضی از شرکت‌های خودرو‌سازی احتمال افزایش فعالیت‌های این شرکت‌ها در شش‌ماهه دوم سال 1395 وجود دارد. گفته می‌شود تولیدات شرکت‌های جوینت ونچر ایرانی و اروپایی از ابتدای فصل تابستان سال 1396 وارد بازار خواهد شد. همچنین یکی دیگر از عوامل مساعد برای این گروه کاهش هزینه مالی و ایجاد فاینانس برای خودروسازها است که این امر باعث کاهش هزینه‌های کمرشکن مالی و همچنین افزایش سرمایه در گردش این شرکت‌ها در سال‌های بعد می‌شود.

از طرفی شرکت‌های تولید‌کننده قطعات با افزایش تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز، با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند. همچنین اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد بین شرکت‌های قطعه‌ساز با شرکت‌های خودروساز خارجی نیز وجود دارد که این امر باعث افزایش بیش از پیش فعالیت شرکت و همچنین افزایش اقبال در صادرات برای این شرکت‌ها می‌شود.

از منظر تکنیکالی
گروه خودرو هم پس از رشد خیره‌کننده‌ای که داشت اصلاح قابل توجهی کرده است و به میزان 50 درصد حرکت قبل اصلاح کرده است و در سهم‌های لیدر، گروه سایپا به محدوده PRZ (محدوده تراکم حمایتی) نزدیک شده است و ایران‌خودرو به حمایت استاتیک بسیار قوی در محدوده 280 نزدیک شده است. همچنین شاخص گروه مستعد واگرایی مثبت معمولی است.

باید منتظر واکنش به حمایت مذکور بود و در صورت واکنش مناسب، می‌توان خرید سهم‌های گروه را بررسی کرد.



حمل و نقل:
از منظر بنیادی
با توجه به رفع تحریم ها و افزایش مراودات بین‌المللی بین ایران و سایر کشورها، بالطبع عملیات این شرکت‌ها افزایش می‌یابد. در این گروه، شرکت‌هایی وجود دارند که فعالیت عملیاتی متنوعی دارند از جمله فعالیت تخلیه و بارگیری بندری، حمل و نقل ریلی، تخلیه و بارگیری خشکی و حمل و نقل دریایی. در بخش تخلیه و بارگیری بندری دو شرکت توسعه خدمات بندری سینا و شرکت تایدواتر مشغول به کار هستند. با توجه به افزایش فعالیت بنادر ایران در پنج ماهه ابتدایی سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌های فعال در بخش فعالیت‌های بندری محتمل است(بدلیل اینکه بندر شهید رجایی دارای دو ترمینال بوده و بخش اعظم فعالیت‌های بندری در کشور در این بندر انجام می‌شود، باید دید که فعالیت در این بندر به کدامیک از این دو شرکت خواهد رسید). در بخش حمل و نقل کشتی نیز با توجه به مساله برجام، شرکت‌های کشتیرانی ایرانی فعالیت‌های خود را در زمینه حمل و نقل افزایش داده که این امر موجب افزایش درآمد این شرکت‌ها خواهد شد. در بخش ریلی هم با توجه به طرح خط ریلی جنوب به شمال که از هند شروع شده و به ترکمنستان و روسیه ختم می‌شود، می‌توان آینده خوبی را برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی پیش‌بینی کرد.

از منظر تکنیکالی
در بررسی وضعیت شاخص گروه به این موضوع رسیدیم که این گروه هم مستعد رشد است، شاخص گروه در حال تکمیل الگوی BAT و رسیدن به محدوده حمایتی قوی است و همچنین مستعد واگرایی مثبت معمولی است، باید منتظر برگشت شاخص گروه از محدوده حمایتی(D) و واکنش به حمایت مذکور برای ورود به سهام این صنعت ماند.

تجهیزات:
از منظر تکنیکالی

برخی سهام این گروه هم مستعد رشد بوده و بازار هم توجه ویژه‌ای به این گروه دارد. بررسی دو سهم فاذر و حفاری:
نمودار حفاری پس از رشد به یک اصلاح فرسایشی رفته و بنظر می‌رسد به انتهای اصلاح نزدیک شده‌ایم. پولبک به کانال نزولی شکسته شده و رسیدن به محدوده PRZ سهم را برای خرید جذاب می‌کند.از طرف دیگر سهم مقاومت بسیار قوی در محدوده 385-400 دارد که برای یک رشد خوب نیازمند عبور از این مقاومت است.

در فاذر هم به محدوده PRZ رسیده‌ایم،رشد سریع و شارپ و نزول کند و فرسایشی خود نشانه‌ای از روند صعودی سهم است. در این سهم نیز باید به دنبال حمایت‌های مناسب برای ورود به سهم و همراهی با آن در روند صعودی بعدی بود. بنظر می‌رسد حمایت 470 حمایت محکمی برای سهم به حساب آید.


صنایع لاستیکی
از منظر بنیادی

از مزایای صنایع لاستیکی پایین بودن قیمت کائوچوی طبیعی (هر تن حدود 1300 دلار) و کائوچوی مصنوعی (هر تن 1100دلار) است که رقم‌های سال قبل به ترتیب 1500 و 1300 دلار است. با توجه به کاهش هزینه مواد، نرخ فروش شرکت‌های لاستیکی به صورت رسمی کاهش نیافته است. از طرف دیگر این شرکت‌ها کائوچوی طبیعی را وارد می‌کنند و قبل از برجام هزینه واردات 10 الی 15درصد بیش از بهای مورد نظر بوده است و بعد از برجام این هزینه از بین رفته است.

معایب: به دلیل واردات بی‌‌رویه لاستیک‌های چینی، بازار فروش این شرکت‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است. از طرف دیگر به دلیل مشکلات نقدینگی شرکت‌های خودروساز و با در نظر گرفتن این موضوع که بخش اعظم فروش شرکت‌های لاستیکی به شرکت‌های خودروساز است، احتمال افزایش حساب‌های دریافتنی از شرکت‌های خودروساز وجود دارد که این امر باعث افزایش هزینه مالی شرکت‌ها می‌شود.

اجاره و لیزینگ
از منظر بنیادی

مزایا: با توجه به انتظار افزایش تولید شرکت‌های خودرو‌ساز، این شرکت‌ها با توجه به رکود موجود در بازار و همچنین کم بودن قدرت خرید افراد جامعه برای فروش خود به احتمال زیاد دست به دامان شرکت‌های لیزینگ می‌شوند و به همین منظور فعالیت عملیاتی این شرکت‌ها افزایش می‌یابد. این امر باعث افزایش فعالیت عملیاتی این شرکت‌ها و در نتیجه افزایش سود خواهد شد. از طرفی با افزایش فعالیت این شرکت‌ها و همچنین رسیدن حجم تسهیلات‌دهی آنها به سقف تعیین‌شده توسط بانک مرکزی احتمال افزایش سرمایه در این شرکت‌ها افزایش می‌یابد. همچنین کاهش نرخ بهره باعث ترغیب خریداران برای خرید و گرفتن تسهیلات می‌شود.

استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی
از منظر بنیادی

به دلیل کاهش دو ساله قیمت جهانی فلزات اساسی، شرکت‌های موجود در این گروه در چند سال اخیر روند سودآوری مناسبی نداشته‌اند اما در سال 2016 با توجه به کاهش عرضه و بالا رفتن تقاضا، نرخ فلزات اساسی افزایش یافته و باعث افزایش سودآوری شرکت‌های گروه فلزات اساسی شده است. در این بخش شرکت‌های تولید‌کننده روی و فولاد سودآوری بهتری نسبت به فلز مس دارند. اما با توجه به پیش‌بینی‌های بین‌المللی در خصوص افزایش نرخ مس در پایان سال جاری میلادی احتمال افزایش سودآوری شرکت‌های تولید کننده مس نیز وجود دارد.

در بخش کانی‌های فلزی نیز با توجه به افزایش تقاضا برای مواد اولیه در صنایع پایین‌دستی، نرخ محصولات شرکت‌های موجود در کانی‌های فلزی نیز افزایش یافته است. در این گروه، معادنی که سنگ‌آهن و کنسانتره روی تولید می‌کنند از اقبال بهتری برخوردار هستند.

دارویی
از منظر بنیادی

شرکت‌های دارویی با توجه به انعقاد قراردادها با شرکت‌های خارجی و کسب مجوز تولید از شرکت‌های معتبر احتمال افزایش تولید و صادرات در این شرکت‌ها دور از دسترس نیست. همچنین با توجه به اینکه بخش اعظم مواد اولیه این شرکت‌ها از طریق واردات تامین می‌شود و شرکت‌های دارویی در سال‌های قبل مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی برای دور زدن تحریم‌ها و واردات مواد اولیه می‌شدند، در دوران پسا‌برجام با توجه به از بین رفتن تحریم‌ها، هزینه مواد اولیه آنها کاهش خواهد یافت. همچنین سیکل کاری شرکت‌های دارویی در سال‌های قبل نشان می‌دهد که فعالیت عملیاتی این شرکت‌ها در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول بوده که این امر باعث می‌شود آینده بهتری برای سودآوری این شرکت‌ها در نیمه دوم 1395 در نظر داشته باشیم.

معایب: با توجه به افزایش تولید، شرکت‌ها مجبور به پرداخت هدایا و تخفیف‌های فروش برای حفظ سهم از بازار شده‌اند که این امر هزینه‌هایی برای آنها ایجاد کرده است. از جمله آنها افزایش هزینه مالی بدلیل افزایش دوره وصول مطالبات از سه ماه به 9 ماه است که این امر از سال 1393 آغاز شده و امید است با افزایش صادرات و کاهش عرضه داخلی محصولات این مشکل مرتفع شده و موجب بهبود سرمایه در گردش شرکت‌ها شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید