افت تولید کالاهای منتخب صنعتی به روایت مرکز پژوهش‌ها+جدول

کدخبر: ۱۵۲۱۳۰
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی منتشر کرده که حاکی از افت تولیدات بسیاری از کالاهای منتخب صنعتی در سال گذشته است.
افت تولید کالاهای منتخب صنعتی به روایت مرکز پژوهش‌ها+جدول

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس گزارشی که اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده، میزان تولید انواع خودرو، لاستیک خودرو، ماشین لباسشویی و همچنین یخچال و فریزر در سال 1394 نسبت به سال 1393 افتی قابل توجه داشته است.

بر اساس این گزارش «مشکل کمبود تقاضا» یک از عواملی است که باعث شده رشد بخش صنعت کشور در سال 1394 منفی 2.7 درصد شود و مشکل کمبود تقاضا برای محصولات تولیدی صنایع مختلف در سال 1394 بیشتر از هرچیز ناشی از این عوامل است:

• تعویق مصرف بخش خصوصی به دوران پساتحریم
• افت قیمت نفت و کاهش تقاضای مصرفی و عمرانی دولت (و در نتیجه کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری)
• افت صادرات (ناشی از کاهش رشد اقتصاد جهانی، کندی فعالیت‌های اقتصادی چین، وجود ناامنی‌ها در عراق، روند کاهش قیمت در بازار کالاها و افت جهانی قیمت نفت)

در ادامه این گزارش، جدولی ارائه شده که حاکی از افت تولید بسیاری از کالاهای منتخب صنعتی است.

بر اساس گزارش بازوی تحقیقاتی مجلس شورای اسلامی، «به غیر از تولید صنعت پتروشیمی که رشد اندک 2.5 درصدی در سال 1394 داشته، بقیه صنایع از رشد تولید منفی برخوردار بوده‌اند. طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در سال 1394 برابر با 976.8 هزار دستگاه بوده در حالی که همین آمار برای سال 1393 برابر با 1132.2 دستگاه می‌باشد که به معنای رشد منفی 13.6 درصد تولید صنعت خودروسازی کشور است. البته با توجه به آمار تولید صنعت خودروسازی در سال 1392 که تولید این صنعت در نقطه حضیض خود قرار داشت (تولید 729 هزار دستگاه)، آمار سال 1394 حاکی از خروج این صنعت از نقطه حضیض می‌باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید