امضای تفاهم‌نامه اتاقی‌ها با آلمانی‌ها/ وزیر اقتصاد آلمان ماه آینده به تهران می‌آید

کدخبر: ۱۵۲۲۱۰
هیات تجاری ایالت هسن آلمان به سرپرستی وزیر اقتصاد، انرژی، راه و ترابری و توسعه این ایالت و متشکل از 40 نفر از فعالان اقتصادی و مسوولان ایالتی به اتاق تهران آمد و در ملاقات با رییس اتاق تهران، زمینه‌های همکاری میان دو طرف را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
امضای تفاهم‌نامه اتاقی‌ها با آلمانی‌ها/ وزیر اقتصاد آلمان ماه آینده به تهران می‌آید

به گزارش اقتصادنیوز، هیات تجاری ایالت هسن آلمان به سرپرستی وزیر اقتصاد، انرژی، راه و ترابری و توسعه این ایالت و متشکل از 40 نفر از فعالان اقتصادی و مسوولان ایالتی به اتاق تهران آمد و در ملاقات با رییس اتاق تهران، زمینه‌های همکاری میان دو طرف را مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این ملاقات یک تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه میان اتاق تهران، وزارت اقتصاد، انرژی، راه و ترابری و توسعه ایالت هسن و نیز شرکت بازرگانی و سرمایه‌گذاری هسن به امضا رسید.

آن طور که روابط عمومی اتاق تهران گزارش داده، هسن (Hessen) یکی از 16 ایالت جمهوری فدرال آلمان است که صنایع مختلف به ویژه بانک‌های بزرگ این کشور را در خود جای داده است. از همین رو، رییس اتاق تهران که این روزها در ملاقات با هیات‌های خارجی، آنها را ترغیب به رفع مشکلات بانکی کشورهای خود با ایران می‌کند، در دیدار با وزیر اقتصاد و انرژی این ایالت نیز بر گره‌گشایی مشکلات بانکی دو کشور تاکید کرد و یادآور شد که «قدم‌های بزرگ در روابط اقتصادی دو طرف، تنها با گشایش مراودات بانکی و مبادلات پولی دو کشور برداشته می‌شود».

مسعود خوانساری در این دیدار، سرنخ حل مشکل مناسبات بانکی ایران و آلمان را در دست دولت‌ها و سیاستمداران دو طرف عنوان کرد و افزود: همان‌طور که طی چند ماه اخیر، تلاش و فشارهای بخش اقتصادی دو کشور برای بازگشایی دوباره همکاری‌های بیمه هرمس با ایران نتیجه داد، در مورد حل مشکلات بانکی نیز باید دولت‌های هر دو کشور عزم راسخ داشته باشند و صاحبان کسب‌و‌کار به ویژه بخش اقتصادی آلمان باید به مذاکرات با دولت‌های متبوع خود برای حل آن ادامه دهند.

رییس اتاق تهران با اشاره به سهم 32 درصدی آلمان در سرمایه‌گذاری خارجی ایران در دوره پیش از تحریم‌ها، گفت: حجم مناسبات تجاری دو کشور تا پیش از اعمال تحریم‌ها، نزدیک به 5 میلیارد دلار بود که در خلال تحریم‌ها این میزان به نصف کاهش یافت.

خوانساری افزود: با این حال، رفع تحریم‌ها طی یک سال گذشته تا حدود زیادی نتیجه‌بخش بود و امروز شاهد افزایش 25 درصدی تجارت دوجانبه میان دو کشور هستیم.

وی با بیان اینکه طی دست‌کم یک سال اخیر، چندین هیات اقتصادی میان دو کشور مبادله شده است، افزود: رفت‌وآمد صاحبان تجارت و کسب‌وکار میان دو طرف، می تواند برقراری روابط اقتصادی را تسریع کند.

خوانساری با تاکید دوباره بر حل هر چه سریع‌تر مشکلات بانکی میان دو کشور ایران و آلمان، گفت: آن‌گونه که کارشناسان اقتصادی در ایران پیش‌بینی کرده‌اند، به دنبال بازگشایی مناسبات بانکی میان دو کشور، حجم روابط تجاری دو طرف می‌تواند تا 10 میلیارد یورو افزایش یابد.

رییس اتاق تهران همچنین بر تقویت سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور تاکید و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران را در حوزه نیروگاهی، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، حمل‌و‌نقل، مدیریت منابع آب و فاضلاب و نیز صنعت نفت و گاز عنوان کرد.

آمادگی بانک‌های آلمانی برای شروع همکاری با ایران
وزیر اقتصاد، انرژی، راه و ترابری و توسعه ایالت هسن آلمان نیز با اشاره به اینکه اعضای این هیات تجاری را جمعی از صاحبان بنگاه‌های آلمانی در حوزه ماشین‌سازی، شیمی، دارو، فناوری اطلاعات، ساخت و ساز و نیز بخش مالی تشکیل می دهد، گفت: در این هیات، تعدادی از نمایندگان مجلس ایالتی و نیز نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایالت هسن حضور دارند.

«طارق الوزیر» افزود: ما در سفر به تهران، صرفا به دنبال فروش کالا نیستیم و قصد داریم زمینه حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در آلمان و تاسیس دفتر در ایالت هسن را برای علاقمندان فراهم کنیم.

وی نیز با اشاره به رفع هر چه سریع‌تر مشکلات بانکی دو کشور، افزود: روز گذشته در ملاقات با رییس‌کل بانک مرکزی ایران زمینه‌های رفع این مشکلات را بررسی کردیم. در حال حاضر نیز نمایندگانی از بانک مرکزی ایران برای مذاکرات جهت رفع مشکلات موجود در برلین به سر می‌برند.

وزیر اقتصاد و انرژی ایالت هسن آلمان، با بیان اینکه شرکت‌های این کشور اطمینان قطعی برای همکاری با بخش خصوصی ایران دارند، افزود: دستگاه‌های ایالتی در آلمان این توانایی را دارند که بانک‌‌های این کشور را برای همکاری دوباره با ایران تشویق و ترغیب کنند اما ما نمی‌توانیم بانک‌ها را مجبور به این همکاری کنیم.

طارق الوزیر سپس از سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران طی ماه آینده میلادی خبر داد و افزود: بسیاری از بانک‌های آلمانی مستقر در فرانکفورت در انتظار شروع همکاری‌های پولی و مالی با ایران هستند و به طور قطع، اگر بانک‌‎های کوچک این همکاری را آغاز کنند بانک‌های بزرگ آلمان نیز به دنبال آنها خواهند آمد.

پرسش و پاسخ آلمان‌ها با رییس اتاق تهران
در ادامه این نشست، برخی از اعضای هیات تجاری ایالت هسن آلمان سوالاتی را مطرح کردند و رییس اتاق تهران نیز به آن پاسخ داد.

یکی از اعضای این هیات، نوع ارتباط تشکل‌های اقتصادی و صنعتی در ایران با اتاق‌های بازرگانی را مطرح کرد و مسعود خوانساری در این زمینه، گفت: در حال حاضر نزدیک به 130 تشکل عضو اتاق بازرگانی ایران هستند که اتاق تهران نیز ارتباط مستمری با آنها دارد.

وی افزود: اتاق تهران علاوه بر اعضای خود، خدمات‌دهی به تشکل‌ها را نیز در دست دارد و برقراری ارتباط و همکاری میان تشکل‌های ایران و آلمان امکان‌پذیر است.

یکی دیگر از اعضای هیات تجاری هسن، در مورد امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در آلمان سوالی را مطرح کرد و همچنین نظر رییس اتاق تهران در خصوص امکان انتقال گاز ایران از طریق لوله به اروپا را جویا شد. خوانساری در پاسخ به این سوال، علاوه بر اینکه اولویت نخست اقتصاد کشور را جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران عنوان کرد، یادآور شد که محدودیتی برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از این کشور وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به انجام مذاکرات میان وزارت نفت ایران و شرکت توتال فرانسه برای همکاری در حوزه انرژی، گفت: این مذاکرات به نتیجه نهایی نزدیک شده است و در داخل کشور این آمادگی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در انتقال گاز ایران به اروپا کاملا فراهم است.

رییس اتاق تهران سپس برای آگاهی بیشتر شرکت‌های آلمانی حاضر در این نشست از وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی، گفت: خوشبختانه مدل جدید قراردادهای نفتی ایران به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این حوزه مهیاست.

یکی دیگر از اعضای هیات تجاری هسن آلمان، امکان همکاری دو کشور در زمینه آموزش فنی و حرفه‌‌ای و نیز نقش اتاق‌های بازرگانی ایران در ترویج و توسعه این بخش را جویا شد که رییس اتاق تهران با اشاره به عقب‌ماندگی ایران در بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: اگرچه در این بخش ضعف‌های جدی وجود دارد، اما اتاق تهران طی چند سال اخیر حرکت به سمت توسعه مهارت‌های فنی برای بنگاه‌های عضو این اتاق را آغاز کرده و به تازگی نیز طی امضای قرارداد همکاری مشترک با موسسه ترویج کسب وکار اتاق اتریش (WIFI) و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، این مهم را در پیش گرفته است.

نماینده اتاق بازرگانی هسن نیز با بیان اینکه در حال حاضر این اتاق، 400 هزار عضو دارد و عضویت بنگاه‌ها در این اتاق نیز داوطلبانه است، نقش و وظیفه اتاق بازرگانی در ایران را مورد پرسش قرار داد. مسعود خوانساری طی توضیحاتی، ارائه خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های بیمه، مالیات، حقوقی، بازاریابی، صدور کارت بازرگانی و نیز گواهی مبدا را از جمله فعالیت‌های اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در شرف تنظیم ماده قانونی هستیم که امکان عضویت فراگیر در اتاق بازرگانی میسر شود و به این ترتیب، تمامی شرکت‌های فعال در کشور به عضویت اتاق بازرگانی در آیند.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه میان اتاق تهران، وزارت اقتصاد، انرژی، راه و ترابری و توسعه ایالت هسن و نیز شرکت بازرگانی و سرمایه‌گذاری هسن برای تقویت مناسبات و تبادل اطلاعات اقتصادی به امضا رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید