ولی الله سیف

کرمان، نظام بانکی و ما

کدخبر: ۱۵۲۲۲۹
.
کرمان، نظام بانکی و ما

سفر به كرمان، ديار كريمان، كوتاه اما پر بركت بود. روز عيد قربان به همراه خانواده مهمان دوستان و آشناياني در بم بوديم و در "جشن خرما" شركت كرديم. سه شنبه را خدمت استاندار محترم بودم. شركت در كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد و جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي استان از جمله برنامه هاي رسمي حضورم در كرمان بود. آنچه در اين سفر بيشتر به چشم مي آمد انسجام ميان مديران براي پيشرفت استان بود. آقاي رزم حسيني تمام وقت در خدمت استان و مردم كرمان است و با شوق و علاقه وافر مسائل حوزه خود را پيگيري مي كند و تاكنون دستاوردهاي درخوري داشته است.

پيش از رفتن به فرودگاه به منزل آقاي جلال پور رييس سابق اتاق بازرگاني و صنايع ايران به قصد عيادت ايشان رفتيم. مطابق معمول با انساني پر انرژي و دغدغه مند نسبت به اقتصاد كشور همراه با پذيرايي گرم روبرو شديم. ايشان از رفتار برخي بانك ها در محاسبه نرخ سود تسهيلات حتي در مواجهه با مشتريان شناخته شده و خوش حساب گلايه داشتند و خواهان توجه بانك مركزي و برخورد با تخلفات بودند. البته تاكيد و تصريح كردند كه همه بانك ها اين گونه نيستند و اذعان داشتند كه اصلاحات قابل توجهي در سال هاي اخير در حوزه بانكي اعمال شده است؛ به ايشان و جمع حاضر توضيح دادم كه بازرسان بانك مركزي پيوسته به بازرسي نامحسوس از شعب بانكها و كنترل عمليات بانكي مبادرت مي كنند و گزارش آنها بررسي مي شود و تاكنون پرونده هاي متعددي در هيات انتظامي تخلفات بانكها تشكيل و احكامي براي جريمه و برخورد صادر شده است. از ايشان خواستم نام بانك متخلف را براي بررسي بيشتر اعلام كنند تا رسيدگي شود. 

آنچه لازم به تاكيد مي نمايد، نگاه ريشه اي به مسائل بانكي و توجه به زمينه هاي شكل گيري مسائل امروزي است. خبرگان دلسوز مي دانند كه پيش زمينه حل معضل بزرگي چون نظام بانكي به عنوان يكي از حلقه هاي بزرگ سپهر اقتصادي كشور در گام نخست، نيازمند شناخت درست و واقع بينانه مساله از سوي همه عوامل درگير و تصميم گير است تا با شناخت و تعريف درست صورت مساله بتوان نسبت به حل مشكلات اقدام كرد. خوشبختانه در دولت تدبير و اميد اين مهم به خوبي انجام شده و نگاه كارشناسي نسبت به مسائل بانكي پديد آمده است. در پرتو اين بينش و نگرش، دولت شامل شخص رييس جمهور و معاون اول، وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان مديريت و برنامه ريزي و نيز بانك مركزي در چاره انديشي براي از ميان برداشتن موانع و حركت به سمت پيشرفت همگام و همنفس شده اند. در اين ميان، باعث تاسف است كه برخي اقدام ها براي همراه شدن با استانداردهاي جهاني، حساسيت هاي بيش از حد و به تبع آن توقف هايي را ايجاد و در نتيجه سرعت را كند مي كند.
يادمان باشد مسائل به راحتي ايجاد و به آرامي و كندي برطرف مي شوند.

منبع:
@valiollahseif

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید