کمسیون صنایع اتاق ایران گزارش داد:

تعطیلی یک پنجم صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی/دو سوم واحدها در شهرک‌های صنعتی زیانده هستند / علت تعطیلی 4.5 هزار واحد؛ کمبود نقدینگی

کدخبر: ۱۵۲۲۸۹
کمیسیون صنایع اتاق ایران در گزارشی آخرین وضعیت صنایع کوچک و متوسط را تشریح و علت تعطیلی تعدادی از آنها را بیان کرده است.
تعطیلی یک پنجم صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی/دو سوم واحدها در شهرک‌های صنعتی زیانده هستند / علت تعطیلی 4.5 هزار واحد؛ کمبود نقدینگی

به گزارش اقتصادنیوز، در این گزارش کمیسیون صنایع اتاق ایران اشاره شده است: بر اساس آخرین داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرك‌های صنعتی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) تا پایان اردیبهشت سال 1395 ، در کل کشور 87 هزار و 17 واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری صنعتی دریافت کردهاند. از این تعداد 80 هزار و 81 واحد (با اشتغال زیر 50 نفر) شامل صنایع کوچک، سه هزار و 456 واحد (با اشتغال بین 50 تا 100 نفر) شامل صنایع متوسط و سه هزار و 480 واحد (با اشتغال بالاي 100 نفر) در زمره صنایع بزرگ واقع می‌شوند.

بر این اساس از مجموع این واحدهای صنعتی 37 هزار و 148 واحد در شهرك‌های صنعتی استقرار یافته‌اند که از این تعداد 34 هزار و 557 واحد شامل صنایع کوچک، هزار و 723 واحد شامل صنایع متوسط و 868 واحد در زمره واحدهای بزرگ هستند. هم اکنون 81 درصد واحدهای صنعتی واقع در شهرك‌های صنعتی مشغول به کار هستند و هفت هزار و 81 واحد (19 درصد از کل) تعطیل شده‌اند.

طبق این گزارش اتاق ایران، از مجموع واحدهای صنعتی فعال مستقر در شهرك‌ها، 31 درصد با ظرفیت بالای 70 درصد، 34 درصد با ظرفیت بین 50 تا 70 درصد و 35 درصد با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت دارند . همچنین از بیش از هفت هزار واحد متوقف شده، بیش از چهار هزار و 500 واحد به علت کمبود نقدینگی به تعطیلی کشیده شده‌اند.

کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه این گزارش تاکید کرده است: باید توجه داشت که اغلب واحدهای تولیدی با فعالیت زیر 70 درصد ظرفیت اسمی دارای سوددهی نیستند که در این میان واحدهایی که با ظرفیت زیر 50 درصد فعالیت دارند، اصولاً باید زیانده باشند. ادامه فعالیت بسیاری از این قبیل واحدها معمولاً نظر به عدم اعمال هزینه‌های سرمایه ثابت و استهلاك‌ها (عدم بازگشت تسهیلات بانکی یا برگشت سرمایه شخصی) ممکن شده است.

طبق این گزارش، نظر به این که در مجموع واحدهاي مستقر در شهرك‌های صنعتی اصولاً واحدهای جدیدتری نسبت به واحدهای خارج از شهرك‌ها محسوب می‌شوند، بنابراین میزان تعطیلی و فعالیت زیر ظرفیت اسمی در واحدهای خارج از شهرك‌ها بیشتر است. البته باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از واحدهای صنعتی خارج از شهرك‌ها کلاً از زمینه فعالیت صنعتی خارج شده‌اند.

در این گزارش همچنین عنوان شده است: در هر صورت وضعیت حاکم بر واحدهای صنعتی مستقر در شهرك‌های صنعتی با شدت و حدت بیشتری در مورد واحدهای کوچک و متوسط خارج از این شهرك‌ها صدق می‌کند. بیش از سه چهارم واحدهای صنعتی بزرگ که اصولاً از وضعیت بهتری برخوردار هستند، در خارج از شهرك‌های صنعتی استقرار یافته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید